Nyt udstyr

Ved et tilfælde, det kan man vist godt kalde det, kom undertegnede forbi BMW i Lyngby en sen onsdag eftermiddag sidst i november 2007. Formålet var egentlig bare at høre om priser på en ny 3'er da vores gamle efterhånden havde 300.000 km bag sig. Ikke at den fejlede noget, men vi har hele tiden godt kunnet tænke os en diesel når vi kører så mange kilometer hvert år. Da jeg gik derfra en lille time senere havde jeg et tilbud som var meget svært at sige nej til, Estella var da heller ikke sen til at "slå til". Faktisk spurgte hun mig om hvorfor jeg ikke bare havde købt dyret med det samme! Jeg mente nu nok liiiige at det var værd at tale sammen om inden, undersøge forsikringspriser osv. Forsikringen* viste sig at være betydeligt billigere end den gamle og så kørte vi ud til forhandleren fredag og skrev under. Vi var dermed blevet ejere af en slutseddel på et stk. fabriksny 3'er diesel. Onsdag den 17. januar, mens jeg var ude at rejse, hentede Estella automobilet.
 

Som det fremgår har automobilet læderindtræk. Den gamle vi havde var med læder og vi vil aldrig mere have andet. Uanset hvor bemøget bilen er (og det kan ikke undgås når den bliver brugt), så virker den aldrig støvet og beskidt på samme måde som en bil med stofsæder. Det eneste var, at vi ikke ville have sort læder denne gang, så vi endte, som det fremgår, med at vælge en rød farve.

Derudover er bilen forsynet med steptronic, regncensor, klimaautomatik med klimasoner, sædevarme, jydekrog, M-sportsrat samt fartpilot. Motoren er en 3 liters turbodiesel med relativ god magt over tingene. Vi har derudover valgt at ændre undervognen ret betragteligt (nye støddæmpere, fjedre samt krængningstabilisatorer) så bilen opfylder vores behov.

/Martin

* Forsikring viste sig at være et kapitel for sig selv. Vi har i mange år været forsikret i Alka og har egentlig været fint tilfredse med det, hvorfor vi selvfølgelig rettede henvendelse til dem inden vi købte noget som helst. Nu er der det med Alka at de ikke forsikrer BMWer, på trods af at vi de sidste mange år har haft vores BMWer forsikret der, men som de siger er det et forkert signal at sende, hvordan det så skal tolkes.

Nå, hvorom alting er så ville de gerne forsikre bilen under forudsætning af at det blev monteret en såkaldt sort boks i bilen. Kort fortalt betyder den sorte boks at Alka, i tilfælde af uheld, kan gå ind og se hastigheden på ulykkestidspunktet og i det tilfælde der er tale om en overtrædelse af gældende hastighedsgrænse, så bliver selvrisikoen forøget med 1000 kr. pr. kilometer hastighedsgrænsen er overtrådt. Fint nok, vi har ikke købt bilen for at køre for stærkt, men hvad hvis man kører i Tyskland hvor man godt nok anbefaler 130 km/t, men ellers har fri hastighed? Det spørgsmål havde Alka aldrig fået før, påstod de, så det tog en rum tid før svaret kom. Umiddelbart kunne de ikke sige at man skulle køre 130 km/t når der er fri hastighed, men man ville i det enkelte tilfælde vurdere om man har kørt efter forholdende. Det skal siges at vi aldrig er kørt galt i Tyskland og gør hvad vi kan for at undgå den situation, men det kan gå galt, og så skal man altså mistænkeliggøres.

Vi takkede pænt nej tak og flyttede alle vores forsikringer til et andet selskab. Kort efter at alle forsikringer var blevet opsagt, ringede Alka til min kone og spurgte hvorfor vi opsagde vores forsikringer... Da, Estella havde forklaret baggrunden sagde Alka, at det var de da kede af og at de jo kunne tilbyde samme løsning, som det andet forsikringsselskab. Tak for det Alka, nu har vi det meget bedre, I er bare for sent ude - beklager.
 

Tilbage