Onsdag den 10. juli

Tilbage til Etna over Corleone.

Turen til Corleone gik nord om Lago di Gallo Roccamina (fra hovedvej S624 til Corleone, ca 31 km; tog 2 timer). Det viste sig at være en vej der ikke blev benyttet særlig meget, hvilket var meget forståeligt, det viste sig at det var grænseområdet for jordskælvene. Vejene var meget ødelagte af seismiske forskydninger. Hele vejen langs vejen var der "plantet" seismografer i meget stort antal.

Da vi kørte ind i Corleone, "mafiaens hovedstad" blev vi meget overraskede, smalle stejle gader og små torve med handlende, et mylder af glade mennesker. Magen til charmerende by skal man lede længe efter. Mange trapper dekoreret med kakler.

Under indkøb til frokost, stødte vi ind i nogle sproglige vanskeligheder som vi ikke før havde haft, dialekten i Corleone var meget anderledes end resten af Sicilien, og det Italienske som vi troede vi havde lært duede slet ikke.

Nu blev bilen vendt mod Enna. Men nu brillerede Italienerne endnu en gang med deres skiltning eller mangel på samme. Resultatet var at vi kom forbi Alia, her så vi et skilt mod Grotta della Gurfa!! som vi blev enige om at besøge og spise frokost. Grotta della Gurfa viste sig at ikke være et særligt besøgt sted, der var lukket, tilkørslen var ringe og vendemulighederne næsten umulige. Hulerne som det viste sig at være, var kæmpe store og hugget ud af klippen. Hulerne bar præg af at være brugt som gemmested under 2. verdenskrig (det var der flere inskriptioner der tydede på). Da vi havde spist blev vi enige om at droppe Enna og Piazza Amerina men derimod at køre direkte til Milo på Etna, da dagen efterhånden var fremskreden.

Det var onsdag og vi ville have handlet ind i Nicolosi til aftensmaden men alle butikker havde lukket. Resultatet blev at vi kørte til Milo, slog telt op og kørte ud for at finde et spisested i Fornazzo. Det var kun fordi der stod nogle stole og borde på en terrasse ud til byens torv at vi gik ind og spurgte om det var en restaurant. Maden viste sig at være fremragende og der dukkede mange lokale op senere, vi fandt ud af at vi spiser alt for tidligt, de lokale spiser først efter mørkets frembrud. Vi fandt ud af at mange butikker holder lukket onsdag eftermiddag, det svarer til vores lørdage. Vi oplevede også flere bryllupper på onsdage.