Mandag den 21. juni 2004

Det har regnet hele natten og gjorde det stadig med mellemrum om formiddagen... Humøret er noget nede, her har man kørt så langt sydpå og så er vejret næsten lige så ringe som i DK, bare lidt varmere.. Vi bliver enige om at køre en tur nu når vejret alligevel er hamrende ustadigt. Vi vil en tur til Porto og på tilbagevejen tage et smut ind i bjergene for at se på Portugal "bag facaden".. Vi havde forventet at finde nogle små charmerende byer, men vi blev meget skuffede. Byerne er simpelt hen "for pæne".

Gammel kulturarv er der meget lidt af, alle huse er nyrenoverede med fine haver, selv midten af byerne er pæne.. I det hele taget virker det som om portugiserne går meget højt op i deres bolig og boligindretning, der er et utal af møbelbutikker alle vegne. Ikke forstået på den måde at vi forventede et uland men sammenlignet med Italien, hvor man går meget op i at bevare det gamle særpræg, så ligner Portugiserne mere os nordpå i deres måde at indrette sig på. Ligeledes er portugiserne meget beherskede i deres udtryksform, flinke og rare men set i forhold til italienerne noget mere civiliserede, eller afdæmpede. En anden sjov ting er at deres sprog er meget langt fra alt andet vi kender.. Her kan man enten ikke forstå noget som helst eller også kan de tale lidt engelsk. Det er efterhånden 20 år siden jeg selv var i Portugal sidst og dengang kunne ingen engelsk men man må sige at mange er kommet godt med.

På vejen ville vi købe noget brød til morgenmad men det var ikke så nemt.. Hvad hedder en bager på portugisisk? Vi rodede rundt og endte med at gå ind i et lille bitte marked. De havde ikke frisk brød men datteren blev sendt af sted og vi fik lidt at spise.

På vores tur oplevede vi hvor store forskelle der er på folk hernede, de rige er meget rige men omvendt er der en del som stadig er lidt bagefter som fx hende her (læg mærke til husene i baggrunden).

På turen faldt vi over et herligt marked. Her blev solgt fisk direkte fra kassen midt på gaden, høns lå i en bunke bundet sammen og der var tøj/skoboder i lange baner.. Vi købte noget lækkert brød i en bod og fandt ud af at en bager er padaria udtalt som om p er et b og med blødt "d". Nu har vi noget at gå efter resten af ferien i Portugal.

I Porto kørte vi over Eiffels gamle to etagers bro som går over floden Douro. Det er en fantastisk flot bro og det er tydeligt at se Eiffels forkærlighed for stål og nitter. Desværre var broen pakket ind i stillads så vi undlod at tage billede af den, billedet her er fra en bog. På hele sydsiden af floden ligge alle de berømte portvinsbryggerier. Porto er en meget smuk by. Vi kørte også forbi det stadion hvor Danmark skal spille mod Sverige i morgen tirsdag. Parken i Kbh er da helt til grin, her er virkeligt gjort noget ud af det, også på det arkitektoniske plan.

Da vi kom tilbage i nærheden af Caminha blev vi enige om at vi ville spise ude, det var alligevel blevet for sent at købe ind. Den første restaurant vi besøgte havde en dybt debil tjener og vi opgav simpelt hen at få noget som helst og valgte derfor at fortrække igen. Det næste sted var vi heldige, maden var fremragende, eneste ulempe var at der var fuldt af danskere. De boede på et hotel overfor og skulle til Porto i morgen for at se fodbold.

Hvis vejret er stabilt i morgen tidligt og vores ting er tørre er vi enige om at vi pakker hele herligheden sammen og kører ned syd for Lisabon for at se om vejret er bedre der, ellers fortsætter vi bare til solen skinner.