Mandag den 20. juni 2005

Dagen starter med morgenmad på Campo Catino, et refugie nær passet til Vagli. På vejen op mødte vi en gammel morlil med sine geder, som var ved at afgræsse rabatten langs vejen. Campo Catinoer et fantastisk sted med udsigt udover Vagli søen og de to byer Vagli Sopra og Vagli Sotto. Efter morgenmaden blev der læst et kapitel af Emil fra Lønneberg, vi nåede ikke godnathistorien i går aftes.

Efter morgenmaden kørte vi ned til marmorbruddet nær Gorfigliano som vi har besøgt så mange gange før.  I bruddet er der virkelig sket noget, aktivitetsniveauet er hævet ganske betragteligt og der er ryddet op i de gamle bygninger som tidligere prægede området. Vi fik hurtigt set nok, da der ustandseligt kom store lastbiler med marmorblokke ned fra bruddet, vi  mente ikke at det var forsvarligt at bevæge sig rundt som turist, så vi fortrak igen.

Vi havde aftalt at køre ned til L'Antica Trattoria dell'Eremita
 (et gammelt kloster med tilhørende hotel) og spise frokost. Vi har været der før og var spændte på om det stadig var Sarah og Lucca der havde stedet. Der gik ikke lang tid før Sarah fik øje på os og kom ud af køkkenet for at få en sludder. Sidst vi besøgte dem for to år siden, havde vi en turistguide med om Danmark som vi forærede dem, Lucca var dengang meget interesseret. Klosteret er lidt specielt da det for det første ligger halvt oppe ad en næsten lodret klippe, men også fordi der er hugget ind i klippen så det kun er meget lidt der rager ud. Kirken er utrolig smuk og det undrer hvor meget de katolske ofrer på deres kirke.

Maden var, som altid, rigtig god og vi var meget mætte da vi sidst på eftermiddagen kørte videre mod Trassillico, en lille by på toppen af et bjerg, kun 8,5 km fra klosteret. Trassillico har helt sin egen plads i vores bevidsthed og vi har talt om at det ville være det ideelle sted at blive gammel når den tid kommer en dag. Trassillico har indtil flere kirker trods byens lille størrelse. Også her er der ofret meget, vi har fx. aldrig besøgt byen uden at der er friske blomster i kirken.

På vejen tilbage til campingpladsen køber vi ind til aftensmad i Castelnuovo G og hos den lokale slagter i Gorfigliano blev der købt bøf. Da vi kom tilbage til campingpladsen var "lejrchefen" på pladsen og han genkendte os med det samme (det er 4. gang vi har boet på pladsen) og vi fik en varm velkomst med en masse fagter og et håndtryk. Turens første grillmad blev tilberedt og indtaget i halvmørke.

Efter aftensmaden er det blevet mørk og vi "genopdager" fænomenet ildfluer (som egentlig er en lille bille) som blinker i natten. Vi farer alle forstyrret rundt og fanger de små sjove insekter, Jakob fanger hele 4 på en gang oppe ved toiletbygningen.