Tirsdag den 28. juni 2005

Vækkeuret ringer kl. 04:00, det er ikke den store lyst man har til at springe op og ud for at kikke på solen stå op, men jeg får da taget mig sammen. Kort tid efter kommer Kira af sig selv og til sidst Estalla. Vi tager opstilling med hver en stol foran teltet og begynder at vente. Horisonten er allerede temmelig rød, så vi forventer at solen vil komme meget snart, det gør den ikke. Først omkring kl. 5 sker der noget.
Fascinationen over naturen rammer os alle tre, og vi får en snak om solsystemer og universet som helhed. Efter den forestilling smutter vi i seng igen, for at få et par timer inden morgenmaden.

Efter morgenmaden bliver vi enige og at udforske halvøen lidt nærmere og kører en tur rundt. Hele området bærer præg af at være et turistparadis når den Italienske sommerferie for alvor sætter ind og vi er meget glade for at vi er her så tidligt på sæsonen.

På vejen undres vi igen over at denne knast ligger og rager op når hovedlandet ellers er så fladt i området omkring Foggia.

Vi køber ind til frokost i Monte Sant'Angelo.  I øvrigt så vi en "rigtig slagter" i Monte Sant'Angelo, her hænger hele koen praktisk i forretningen og drypper på gulvet, lidt barbarisk måske, set med danske øjne. Vi fortsætter til et af de højeste punkter på halvøen som kan nås i bil, Casa Forestale hvor vi spiser frokost.

Efter vi har spist frokost går Estella og ungerne en tur i skoven, mens jeg får tiden til at gå med at sidde helt stille og fotografere et par fugle. Skoven er fuld af bøge og egetræer og skovbunden er meget frodig, en utrolig flot skov som bærer præg af at den får lov at passe sig selv.

De må i øvrigt også være lidt krigeriske her på egnen, for lige meget hvor man kører, så er vejskilte skudt i smadder med enten hagl eller riffel, og det er temmelig grov kaliber der bruges.

Et enkelt sted ser vi hvor omsorgsfulde Italienerne er, for at man ikke skal køre ind i deres afspærringer i forbindelse med vejarbejde. Det pudsige er, at på billedet ses "kun" fire blå pile, da vi kørte forbi lå yderligere to der var påkørt og derfor ikke var synlige fra den side vi kom :-)

På vejen ned fra bjerget er det egentlig kun byen Vico del Gargano som rigtigt gør væsen af sig. Den gamle bydel er meget charmerende og man kunne bruge meget lang tid med et kamera her for at  fotografere arkitektur, lys og skygger som dagen går. Da vi igen når havet, er der turisthalløj i begge retninger, mod hovedlandet er der en "lido" langs to store indsøer med alt hvad hjertet begærer og mod Vieste, er der hoteller og campingpladser hele vejen. Det viser sig at det er lykkedes os at "vælge" et af de fredeligste steder på halvøen at placere vores telt .

På vejen faldt vi desuden over nogle boder, hvor vi købte ind til aftensmaden i morgen, samt frugt til i eftermiddag.

Da vi kom tilbage til campingpladsen, spiste vi frugten, hvorefter der skulle bades for at skylle støvet af fra dagens køretur. Jakob badede for første gang uden "badevinger" og har mod på at gøre det igen i morgen, han er ved at være en stor dreng :-)

Aftenen slutter med et solidt Italiensk måltid på campingpladsens restaurant. Generelt må vi konstatere, at maden på campingpladserne er fantastisk god. I dag fik vi forskellige pastaretter med blæksprutte, rejer og muslinger, ikke noget der tilnærmelsesvis minder om færdigretter. Hovedretterne var grillet kød af forskellig art og havbrasen, en yderst velsmagende fisk. Alt i alt et meget veltillavet og velsmagende måltid. Vi var alle godt mætte da vi vaklede tilbage til teltet.