I år blev ferien en slags "hjem til Italien"
efter sidste års lidt skuffende ferie i Portugal og Spanien. Og ferien
blev på mange måder en succes. Jeg havde næsten tårer i øjnene om
morgenen den 19. da vi landede i Gorfigliano, Gafagana er virkelig så
smukt og afslappende med sine høje bjerge og store skove. Italien er et
fantastisk land, uanset hvor man kører er der "noget" at se. Hvis man
skal se alt hvad der ser spændende ud, så vil man aldrig komme nogen
steder, her er oplevelser til adskillige liv. Vi havde nogle ønsker
omkring mål inden vi tog af sted, nogle blev indfriet, andre må vente til
næste gang vi kommer forbi. Derudover fik vi en masse helt uventede oplevelser med hjem.
Vores måde at rejse på gør, at vi kan glæde os over alt fra små insekter
til enorme bygningsværker, hold øjne og ører åbne og verden er fuld af
oplevelser.
Vi har undret os meget over at det er meget få udenlandske turister vi
har set i forhold til tidligere år. Lejrchefen i Farini fortalte at Tyske
og Hollandske turister havde svigtet de sidste to år, hvorfor de havde
udvidet antallet af fastliggere når der nu alligevel ikke kom rejsende
forbi som før i tiden. Da vi kørte gennem Schweiz på vejen hjem, så vi at
campingpladserne var fyldte med hollændere og kom til at tænke på om
benzinpriserne er årsagen til at man ikke kører så langt. Med en pris på
omkring 10 kr. literen, så er benzinudgiften jo unægtelig en meget stor post, hvis man
påtænker at køre 8-10.000 kilometer på en ferie.
Jeg har tidligere beskrevet
hvorledes Italienerne kører og det er nu tid til at komme med en
revision. Som beskrevet kørte man meget stærkt på motorvejene i Italien,
det gør man ikke mere, der er virkeligt sket meget, siden vi var der sidst
for 2 år siden. Den ændrede trafikmoral kan måske hænge sammen med at
politiet er begyndt at køre BMW og at de virkelig stopper mange på
motorvejene. Før blev der i vid udstrækning kørt 180 eller mere, nu er man
i nærheden af hastighedsgrænsen på de 130 mange steder. På landevejene er
det stadig så som så med hastighedsgrænserne, selvom der også her bliver
stoppet mange. Jeg har en fornemmelse af, at problemet ligger hos dem der
fastsætter grænser de enkelte steder. Når der i forbindelse med et
vejarbejde udenfor kørebanen fastsættes en hastighedsgrænse på 10 km/t
eller hvis der er fuldt optrukket og 50 km/t på en snorlige bred vej, ja
så kan jeg godt forstå at man ikke overholder dette. Regler i trafikken må
i så stor udstrækning som muligt være realistisk, ellers er det meget
svært at få folk til at overholde reglerne.
Mht. kørsel i Tyskland, så skal man passe meget på hvis man har tænkt
sig at udnytte den frie hastighed, som de heldigvis har mange steder. Som
nævnt var vi meget tæt på at blive en "plet" på autoværnet pga en lastbil
som skiftede bane uden at se sig for. Vi hører senere, at der er røre
i Tyskland i øjeblikket, man vil simpelt hen gøre det ulovligt for lastbiler
at overhale (elefantræs som de kalder det i Tyskland), på de strækninger, hvor der kun er to spor i hver retning pga.
sikkerheden. Det kan jeg kun tilslutte mig. Det virker tyndt at man skal
overhale når hastighedsforskellen kun er ganske lille, somme tider varer
disse overhalinger med lastbiler adskillige kilometer til gene for al den
øvrige trafik.
Hele turen blev på 8296 kilometer og vi brugte 870 liter benzin. Bilen
nåede på turen at runde 200.000 kilometer, men har opført eksemplarisk hele
vejen.
Vi er klar til næste ferie, så må vi se hvor den fører os hen? /Martin |