Tirsdag den 10. juli

Vækkeuret står igen til kl. 6:00 i dag. Vi har valgt at besøge øen Levanzo fra Trapani i dag og færgen sejler 9:20 så vi har et lidt stramt program. Så snart det er muligt at komme ud af campingpladsen, henter Estella og jeg dagens morgenbrød. Brødet spises i lynfart og kl. 7:36 er vi på vej mod Trapani.

Vi skal lige have købt pålæg og tomater på vejen, og så er vi ellers klar til at sejle. Vi vælger at sejle med Ustica Lines over til øen og med Siremar hjem. Vi undrede os lidt over at det koster 26 € over men 41 € hjem, men det har tilsyneladende noget med børnenes alder at gøre, de to selskaber takserer ikke børnene ens.

Færgen vi skal sejle med er en meget fin "flyvebåd" som man også kender fra ruten mellem København og Malmö, altså en hydrofoil båd. Vi sætter os nede i bunden da der ikke er plads ovenpå i første omgang. Jakob er ved at gå ud af sit gode skind da vi "letter", han sidder næsten hele vejen og kikker på "vingen" nede i vandet lige udenfor hans vindue. Vi "mellemlander" på Favignano og her bliver der plads ovenpå, så Estella, Kira og jeg går op for at få udsigten med det sidste stykke. Da Jakob er så syg med denne bådtype, vælger jeg at sætte et par billeder ind i dagbogen til ham.

Øen Levanzo rejser sig godt 300 m over havet og udmærker sig ved kun at have én turistattraktion, en grotte hvor der er hulemalerier som er 10.000 år gamle. Det betyder at her næsten ikke er nogen turister, de bader alle på  Favignano i stedet. Havnen og byen på øen er utrolig charmerende. Grotten vi skal besøge ligger i den stik modsatte ende af øen og vi vælger at gå derud, der er ca. 5 km. Vi er heldige med vejret, der er lidt diset så vi ikke bliver alt for forbrændte, Jakob og Estella har dog iført sig "solklister" faktor 25.

Udsigtern over Levanzo fra molen hvor vi landede.

Udsigten fra hulen

Da vi når ud til Grotta della Genovese (som den hedder) er der en del andre turister som venter på en guide, han dukker op med tredje hold. Vi vælger at kalde ham "grotte Keld", en rigtig nørd som i den grad går op i sit job som guide. Vi kommer ind i grotten med 4. hold og nåede at spise frokost mens vi ventede. Grotten bestod af en hule med en masse malerier fra forskellig tid. Nogle var malet med kul, de var fra ca. 8.000 f.kr. andre var kradset ind i klippen, de var fra 2 - 3.000 f.kr. Desværre måtte man ikke fotografere i grotten, så vi kan kun præsentere et billede fra indgangen. Grotten blev i øvrigt genopdaget af en maler fra Toscana i 1949. Prisen for den storslåede rundvisning var 6 € for voksne og 3 € for børn.

Det var meningen at vi ville se på muligheden for at bade på øens eneste badestrand, men vi kunne se at det ville knibe med tiden inden vores båd sejlede, så vi valgte i stedet at gå ind på en af øens utallige barer, hvor børnene fik is og jeg et par kopper Espresso.

På vejen til Trapani skulle vi igen mellemlande på Favignano for at samle et utal badegæster op, skibet var fyldt til bristepunktet på turen tilbage. Turen havde lært os en masse. Vi har bl.a. lært at det slet ikke umuligt at få en bil med ud til disse øer, som vi jo først var blevet oplyst, man skal bare henvende sig i det rigtige billetkontor. Selvom det er det samme færgeselskab som sejler på ruten, ved det ene kontor tydeligvis ikke hvad det andet laver. Det kan faktisk undre at der er så mange biler på disse øer. En ø som Levanzo har vel omkring 7-8 km vej i alt og kun en by i den ene ende, alligevel er der biler og scootere alle vegne, hvad bruger de dem til? To af dem, erfarede vi, bliver brugt til at køre turister i pendulfart ud til Grotta della Genovese i den anden ende, men hvad med resten? Byen er ikke større end man kan gå fra den ene ende til den anden på 3 min. uden at overanstrenge sig. Det er i øvrigt heller ikke alle biler der er lige nye og fine, denne Fiat 500 har vist en del år på bagen at dømme efter de reparationer den "bærer så smukt".

Da vi triller hjemad mod vores telt holder vi lige ind ved et par frugtboder og køber en vandmelon og nektariner så vi kan få dagens frugt. Vi "gider" ikke lave mad i dag, så vi går ind til Castellamare del Golfo  og ser hvad den kan byde på.

Den resturant vi ønsker at spise på er proppet til randen med mennesker, så vi snakker med tjæneren. 15 - 20 minutter siger han, det passer lige med at vi kan nå op og hæve penge i en Bancomat inden vi skal spise. På vores tur rundt i byen beundrer vi hvor smuk Castellamare del Golfo er om aftenen i gadelygternes skær.

Da vi kommer tilbage har han desværre givet "vores bord" til nogle andre så vi vælger at sætte os ind til naboen som protest. Det er et Pizzeria viser det sig, vi får turens anden pizza og lidt vino. Mætte og trætte går vi tilbage til campingpladsen.

I morgen tidligt pakker vi sammen og begiver os til Menfi med et enkelt stop i Sciacca, hvor vi har planer om at smide Camilla af hos en veninde.