Tirsdag den 3. juli

I dag slog Estella og jeg øjnene op på et mere normalt tidspunkt, kl. 6:00. Kl. 7 kørte vi til Riposto og købte fisk til Jakob og rejer til os andre, Kira og Camilla har ikke talt om andet siden vi tog hjemmefra :-) I Riposto ligger en stor hal hvor der sælges fisk i den helt store stil, man bliver helt syg af at gå rundt der. Der er alt hvad hjertet begærer og hvis man, som vi, godt kan lide fisk, så har man lyst til at købe det hele. Når vi kommer i morgen skal vi se om vi kan få nogle "bøffer" af sværdfisk. Grønt, frugt og brød blev det selvfølgelig også til.

Da vi havde spist morgenmad "afmonterede" Estella rejernes hoved mens jeg rørte en marinade sammen af olivenolie, pepperonchini, hvidløg, bredbladet persille samt "limone locale" (se billedet til højre), der gror simpelt hen citroner alle vegne, også lige udenfor vores telt.

Da vi var færdige med morgenens gøremål besluttede vi at gennemføre den "Tour de Etna" som vi ikke fik gennemført i går, da vi pludselig stod og skulle op på bjerget. På vejen rundt faldt vi over et lille Caseificio (osteri) i Randazzo, hvor vi bare måtte ind. Da vi trådte ind af døren blev vi mødt at en gammel "morlil" som med det samme sprang ind i osteriet i samme øjeblik hun fik øje på os. Vi undrede os lidt, men snart var hun tilbage med den friskeste mozzarella, stadig varm. Da vi spurgte hvad det var lavet af, fik vi at vide at det var komælk. Den smagte rigtigt godt så vi købte 500g, ligesom vi også købte en røget ost til Camilla og jeg.

I byen Bronte hyggede vi os over byens tage, som næsten alle er monteret med varmtvandsbeholder, den blå tank der kan ses på billedet til højre.

Da vi nåede til Adrana var der marked, så Kira og Camilla blev sluppet løs, Estella, Jakob og jeg købte de sidste småting til vores frokost.

Vi fandt et skyggefuldt sted i vejkanten og lavede picnic halvt ude på vejen, heldigvis var der ingen trafik.

På vejen rundt fik vi taget en del billeder af Etna fra forskellig side.

Udsigt til Etna for nordsiden

Etna fra Vest

Etna lige nord for Nicolosi

En af de mange gyvel aléer, duften er meget intens!

Til sidst nåede vi Nicolosi og så hvor tæt på byen lavaen var stoppet i 2002, det må siges at være et "mirakel" (hvis man tror på den salgs, og det er der vist en del der gør) at byen ikke blev offer for vulkanens rasen.

En ting vi også lagde mærke til på vores tur er at der er et utal af byggemarkeder rundt på Etna, måske ikke så underligt med den undergrund, men morsomt ser det ud.

Og så har vi mødt flere brudepar på vores tur rundt i landskabet, man bliver åbenbart gift om tirsdagen på Sicilien!

Tilbage på campingpladsen bliver der slappet af med opgaver af forskellig slags, læsning og spisning af frugt.

Kl. ca. 21 spiser vi vores marinerede rejer, det smager pragtfuldt, Jakob kan også godt lide sin fisk, vi ved ikke rigt hvad det er for en. Efter maden går vi ind på restauranten Gallo Rosso (den røde hane) ved siden af, for at få lidt dessert, Kira og Camilla havde sådan lyst til Tiramisu. Den lyst gik over, de synes begge at den vi selv laver hjemme er bedre.

På vejen tilbage tog jeg et par billeder af byerne op ad Etnas skråning "by night".

Aftenen slutter med en gang tips og til sidst godnathistorie. Vækkeuret er stillet til kl. 6.00 i morgen tidligt, vi vil undersøge muligheden for at komme ud og "besøge" Stromboli.