Torsdag den 5. juli

Jeg havde glemt at slå "vækkeuret" (min telefon) fra i går, så vi blev vækket kl. 6.00. Vi ventede dog til
kl. 7 med så småt at pakke sammen. Lige inden vi kører blæser det meget voldsomt op og og vi snakker om at det er godt at vi kører i dag hvor det ikke er badevejr alligevel. Kl. 8.30 kørte vi ud fra campingpladsen med kurs mod Riposto, for at købe lidt vi kunne spise til morgenmad. Vi spiste ved havnen hvor der var en masse leben at kikke på.

Vi kan ikke lade være med at tage et billede af brødet vi har købt. Er dette endnu et eksempel på hvorledes en række "små forbedringer", i dette tilfælde af brød, resulterer i at vi til sidst ender med et produkt som hverken smager eller ser ud som originalen? Længe leve den moderne kemi!

Efter maden gik turen nord om Etna mod byen Santo Stefano de Camastra. Vi kunne godt tænke os at besøge denne by på et tidspunkt, da vi i 2003, passerede byen på vej hjem, havde set at der var en masse keramikforretninger. Vi har kigget efter tallerkner, kander og krus i den gamle enkle rustikke munkestil.

På vejen over bjergene møder vi en masse svin som går frit i en stor egeskov. Vi er tidligere stødt på svin som går i egeskove i Calabrien, det er åbenbart meget almindeligt i Italien. De er meget nysgerrige da vi stopper op for at tage et billede af dem. Vi snakker om at man lige kunne smutte ud og "nappe" en med til aftensmaden :-) Efter ferien læste vi bogen "Mit Toscana" af Rie Boberg og erfarede, at der er tale om svin af racen Cinta Senese, et meget robust svin hvis historie går helt tilbage til middelalderen. Derudover skulle det være særdeles velsmagende, hvorfor det er højeste mode med disse dyr i Italien.

I Acquedolci møder vi den første pasta forretning på denne tur, på trods af at vi har kikket efter det mange steder. Vi køber en gang ravioli som vi skal have til aften på et tidspunkt.

I Santo Stefano de Camastra nåede vi ind i fire forskellige butikker inden de lukkede og holdt siesta, men intet af det vi så lignede noget vi ville bringe med hjem. Det er alt sammen meget flot lavet, men alt for "råbende" med store blomster og frugter, efter vores smag. Det eneste vi kunne finde på, var to limoncello "glas" og et husnummer til vores hus. Det er stadig i den "råbende" stil, men ikke større end vi kan acceptere det, og så har vi da en souvenir med hjem herfra.

I Cefalú spiste vi frokost med udsigt over havnen. Efter maden gik vi en tur for at kigge lidt på bådene. Yderst i havnen lå en båd med Dansk flag, fra Ishøj! Vi kunne selvfølgelig ikke lade være med at tale højlydt om dette "fund" og det hørte Peter og Anette, som bådens ejere viste sig at hedde. Vi blev budt på kaffe, te og kage (kagerne spiste Jakob så mange af, at det var helt flovt) og fik en sludder om hvordan vi hver især var landet på Sicilien. Det var vældig hyggeligt. Det er altid sjovt at høre hvordan andre opfatter de lande man rejser i.

Efter 1½ time bliver vi enige om at det er ved at være tid at komme videre. Vi vil meget gerne lige slå et slag ind omkring Cefalú og kigge på den gamle bydel, inden vi vender næsen mod Castellamare del Golfo så vi kan få rejst kludevilaen for natten. Cefalú er meget hyggelig med smalle gader og megen charme. Det er en meget "pæn" by, og det er ret tydeligt at der kommer mange turister her. Det er lidt synd at de tillader biler i den gamle bydel, det ødelægger meget af charmen med alle de biler i de smalle gader. De skulle gøre som man har gjort det i fx. Prag, luk hele bycentrum for biltrafik, så må folk stille bilen udenfor og gå ind.

Resten af vejen til vores campingplads foregår på motorvej, så vi er der allerede kl. 18, og får hurtigt rejst teltet. Der er næsten ingen på pladsen i år, så vi kan lægge os hvor vi vil. Vi vælger den fjerneste ende så tæt på havet som muligt. Det blæser stadig meget og bølgerne slår voldsomt mod mod kysten. Under udpakningen undrer vi os endnu en gang over hvor meget det er muligt at have i et bagagerum...

Aftensmaden bliver indtaget på en strandrestaurant 200 m fra campingpladsen. Vi spiser store mængder blåmuslinger og hver en portion af husets antipasti, som består af en blækspruttesalat, en rejesalat og røget laks. Jakob vil hellere have en pizza, så det får han. For første gang i ferien står den på vin, i dette tilfælde Vino Bianco ala spina (frisk småperlende hvidvin fra fad), rent saftevand for munden