Familien Jessens sommerferie 2008

Tirsdag den 1. juli

Op kl. 7, vække børn kl. 8 og spise morgenmad. I dag går turen til Tatra bjergene for at se om det er muligt at få en travetur på bjerget. Vi kører først en tur til Poprad for at købe lidt drikkelse. Vi finder et MEGA Tesco center hvor vi køber "dansk" vand og alm. vand. En ting vi lægger mærke til ar at der bygges veje alle vegne, her er virkelig gang i udbygningen af infrastrukturen. I Polen skete stort set intet af den slags og de veje der allerede var der fik lov at forfalde, det er helt utroligt at der er så stor forskel.

Efter en tur rundt ender vi ved en lift som har forbindelse op til den højeste top i Tatra bjergene ved navn Lomnický štít, så vi er ikke sene til at løse billet. Kabinen på det første stykke vækker minder, det er nøjagtig samme type som den vi kører med i Østrig når vi er på skiferie :-). Fra mellemstationen og til toppen har meget begrænset kapacitet så vi skal vente til kl. 13:10 før vi kan komme helt op. Vi bruger tiden (1½ time) til at gå rundt om en lille sø, spise lidt suppe og få en kop "et eller andet*" i ventetiden.

Kl. 13:10 stiger vi ind i den meget lille kabine sammen med 10 - 12 andre turister og opstigningen starter. Her skal man ikke lide af højde eller forbier med små rum for vi står som sild i en tønde og der er meget langt ned. Det første stykke kan vi se men så svæver vi op i skyerne og alt bliver hvidt. Desværre kommer vi ikke så højt op at vi når gennem skyerne men er midt i dem.

Det er ikke overvældende meget vi kan se men det er da til at fornemme at vi befinder os på en meget stejl og forrevet top. Stationen her indeholder udover en lille bar, også et observatorium.

Observatoriet er bygget i 1936 og der hænger billeder rundt omkring fra dengang man byggede det. Alene at bygge noget, sådan et sted kræver en del og når man så tænker på den tid det blev gjort i så er det kun endnu mere uforståeligt. Vi befinder os i skyerne en lille time før turen går ned igen.

Den nederste lift er i stykker så vi kan kun komme ned til en mellemstation hvorfra vi må finde alternativ transport. Jeg vælger at gå, Kira og Estella tager en "trehjulet liggecykel" uden pedaler og Jakob tager et løbehjul.

På vejen tilbage til vores Hotel kører vi lige forbi et par gamle Hoteller fra Sovjet tiden hvor Estella var på konference sidste år. Man kan ikke sige andet end at man dengang tog betons kvaliteter til sig, mage til trøstesløse betonkasser skal man lede efter.

Halvvejs tilbage bliver vi stoppet af politiet, de vinker simpelt hen alt ind og vil se kørekort og bilens papirer. Kørekortet siger den flinke betjent ikke noget til, men en registreringsattest har han vist ikke set før; hvad er det spørger han. Jeg får forklaret at det er en dansk registreringsattest og så er han glad og vi kører hjem til hotellet. Det har i øvrigt været overraskende så meget politi der er alle vegne, både her og i Polen. Der kan være flere forklaringer men på os virker det da betryggende at de er så meget om sig, det må alt andet lige være til gavn for sikkerheden at de er så synlige i gadebilledet.

Tilbage på Hotellet bestiller vi den udendørs tennisbane til kl. 17:00 og to ponyer til i morgen kl. 09:00. Ingen af os har spillet tennis før og det er ret morsomt, det er faktisk meget svært og vi hygger os meget med det.

Efter tennis går Estella og ungerne ned i poolen under hotellet og bader mens jeg vælger at skrive lidt dagbog og tage et tiltrængt bad inden aftensmaden.

Under dagbogsskrivningen ringede de fra receptionen, de (hun) havde lavet en fejl mht. ponyer i morgen, de var allerede bookede så jeg gik ned ag talte med hende. Først undskyldte hun mange gange, så takkede hun for at jeg kom derned, man var helt flov over denne høflighed. Vi blev enige om at hvis det er muligt så ville hun booke til torsdag kl. 9 i stedet for.

Aftensmaden blev indtaget på en lille restaurant "U Tinkera" som ligger lige ved hotellet (ejet af hotellet). Stedet er opkaldt efter deres heste (ponyer) som er af racen Irsk Tinker, en ret stor pony med kraftige ben og store sort-hvide aftegninger. Stedet er meget hyggeligt med en stor åben grill midt i restauranten hvor kødet bliver tilberedt.

Maden var meget fin og prisen yderst rimelig, fx koster ½ liter øl 11 Dkr. Vi bestilte bord til i morgen samt 1 kg lam til grillen. De tilbød flere forskellige retter som man skulle bestille dagen før, man kan fx bestille et helt halvt lam hvis man er mange til mad. Vi gik til køjs kl. 10

/Martin

*"et eller andet" dækker over kaffe, te, kakao, cafe latte eller andet drikkeligt.