Familien Jessens sommerferie 2008

Søndag den 6. juli

Kl. 7 får jeg øjne, solen skinner og det er et helt vidunderligt vejr, Estella bliver vækket af mit klimperi på tastaturet for at forevige oplevelserne.

Efter morgenmaden kører vi til Štramberk for at finde ud af historien omkring de "Stramberkske ører" der sælges alle vegne. Først besøger vi det gamle borgtårn og køber en pose "ører" men historien finder vi ikke. På vej op til tårnet lægger vi især mærke til en facade på torvet, læg mærke til vinduerne med skodder og taget bagved, hvem mon bor i væggen?

På vej ned falder vi over en blandemaskine i en have som vi aldrig har set magen til, nyd den, jeg er sikker på at den er et unikum:

Da vi er nede igen går vi ind på det lokale museum. Vi spørger til historien om "ørerne" de har den på engelsk til os, ellers står alt på tjekkisk her. Kort fortalt går det ud på at Tartarene under et angreb på kristne i Stramberk i 1241 skar ørene af kristne og sendte dem til deres khan for at bevise hvor mange de havde dræbt. De kristne havde søgt tilflugt på toppen af det bjerg der nu huser byens tårn og nærmest ved et mirakel, rammer et voldsomt uvejr området. Det lykkedes efterfølgende de kristne at grave hul i en af dæmningerne omkring Tartarenes lejr så den derved blev oversvømmet. Det var her de kristne opdagede poser med ører. Herefter er det blevet en tradition hvert år at fejre befrielsen ved at bage disse ingefærkager formet som "ører".

Vi får også lige et kig ind i byens kirke selvom den er forsvarligt spærret med et gitter som så mange kirker er det:

Efter Štramberk kører vi til Hranic for at se om vi kan finde en grotte som skulle være interessant. Det lykkedes aldrig, Tjekkerne bruger åbenbart ikke et symbol for grotte og vi aner ikke hvad det hedder på tjekkisk, så vi tøffer tilbage til vores hotel. Frokosten bliver som i går med lidt guf fundet i boderne lige udenfor døren.

Til aften skal vi spise hos "kyllingemanden" men inden tager vi en slapper, spiller lidt trivial og så kører vi ellers. "Kyllingemanden" har selvfølgelig lukket i dag, ikke nødvendigvis hver søndag men i dag....

Vi kører tilbage til vores bjerg og spiser i hotellets restaurant i stedet for.

I morgen er det flyttedag og vi har en plan om at køre til den tjekkiske region Bohemia eller Bøhmen på dansk.