Familien Jessens sommerferie 2008

Torsdag den 10. juli

Sidste feriedag. Det har regnet meget i nat og vi står op til en "verden" der er pladder våd, "igen" fristes man næsten til at sige. Vi har sovet godt, selvom vi havde lidt svært ved at falde i søvn, vi har sikkert lavet for lidt i går eller drukket for meget kaffe for sent på dagen.

Børnene ville gerne ud at bade men da der ikke er andet end svømmehaller her i nærheden, og som vi også har hjemme, bliver vi enige om at køre til Český Krumlov og ose lidt. Vejret er klaret op og ser ud til at blive rigtigt pænt. Český Krumlov er en af de største turistfælder her i området så der må være noget at kikke på. Vi finder en P-plads lige udenfor bykernen til 15 Tjekkiske kr. pr. time og to minutters gang fra byen. Desværre har vi glemt vores kamera på hotellet så de sparsomme billeder vi fik taget er med min telefon og det er den ikke så god til. Byen er fuld af turist forretninger så vi tager en tur rundt for at finde noget Bøhmisk krystal glas. Efter rundturen går vi ind på byens bryggeri Eggenberg og spiser frokost. Da vi går køber vi 16 øl med, Estella siger at de smager godt.

På vej tilbage til hotellet vil vi lige besøge et supermarked og købe drikkelse og guf til turen hjem i morgen. Vi ser at der er cirkus i byen og synes at det kunne være sjovt at se, så inden vi ser os om har vi købt 4 billetter til forestillingen kl. 18:00 Vi kan lige nå at få et par timers hvil, så vi kører retur til vores hotel.

Kl. 17:00 triller vi mod Český Krumlov for at se cirkus. Det er et meget lille cirkus med direktør, hans kone, 7 i manegen og omkring 8 hjælpere. Det er alle tiders forestilling og vi ser heste, ponyer, zebraer, en elefant, kameler, lamaer og bjørne.

Indimellem numrene var der et par klovne der underholdt, det var rigtigt godt. I den ene pause hvor der skulle lægges gulv fiskede den ene klovn forskellige fra publikum og Jakob var den første han tog. Det var ret komisk at de eneste i teltet som ikke fattede en døjt tjekkisk kom på scenen. Da han skulle forklare Jakob hvad han skulle gøre med den kost han havde fået udleveret gik det op for ham at knægten ikke fattede en brik og han brugte tegn i stedet for.

Det sidste nummer var en stor oplevelse. Vi var ikke klar over at bjørne er så adrætte. De startede med at komme ind på cykel og de trådte selv i pedalerne! Senere balancerede den ene på en kugle, gik på line, gik på "hænder" og kørte på motorcykel med direktøren bagpå.

Efter cirkus var vi ved at være godt sultne og kørte tilbage til vores hotel for at få lidt at spise. Vi startede med at sætte os udenfor men fik der et reduceret spisekort, det var vi ikke helt tilfredse med og gik indenfor. Da vi spurgte fik vi at vide at vi godt kunne få det andet spisekort når vi var hotellets gæster, det er da fair...

Vi gik ikke så sent i seng, det er en lang dag i morgen og ferien er slut for denne gang. Vækkeuret er stillet til kl. 06:30, så stor det på sammenpakning.