Familien Jessens sommerferie 2009

Søndag den 28. juni

Jeg vågner kl. 6:30, solen står højt og det er et pragtfulgt vejr. Estella og børnene er meget trætte og snorker om kap. Der bliver opsummeret begivenheder fra de sidste to dage i dagbogen inden dagen for alvor åbner for nye muligheder. Planen for i dag er ikke lang, Finde noget vand, købe lidt ind, pakke ud og så ellers slappe lidt af, sådan bliver det dog ikke.

Kl. 7:45 fik Estella øjne. Dagen startede så småt med at vi gik en tur rundt på pladsen inden vi traskede op til den lokale alimentari og panificcio og indkøbe dagens morgenmad. Pengene er små da de ikke tog kort på restauranten i går aftes, så vi må lige se hvordan prisniveauet er her på egnen, indtil vi finder en automat. Det viser sig at dagligvarer er relativt billige og vi kan få alt hvad vi ønsker os for de ca. 20 € Estella havde i pungen. fx koster 1 kg morgenbrød (ca. 15 stykker) 2½ €

Da morgenmaden er spist, går vi ned på campingpladsens Tabacchi/bar og får en kop kaffe inden vi begiver os ud i dette, for os, uudforskede område.

Vi kører en tur ud i et stort center med en masse forretninger som vi havde fået øje på i går da vi kom. Der blev indkøbt sandaler til alle, undtagen Estella, som har med hjemmefra, og et telt til hele familien. Teltet ligner til forveksling den type vi havde med de første år, en 5 personers kuppel med oversegl udbygget med opholdsrum, af mærket Coleman model trailblazer 5.

Efter vores spender tur kører vi til Gallipoli, inde i landet ud, og langs kysten hjem. Noget der virkeligt slår os er hvordan området har været på vej til at blive en hel masse, men så er tiden tilsyneladende pludselig gået i stå, byggerier stoppet og mangt og meget lukket. Det ser ud på samme måde som da vi ville have besøgt Bruno i Calabrien tilbage i 2005, her var også alt gået i stå på de to år der var gået siden vi havde været der sidst. På baggrund af gårsdagens oplevelser omkring turister laver vi en lille optælling af udenlandske biler på vores tur rundt i landskabet. Statistikken siger 11 biler fordelt på 6 nationaliteter. Denne statistik vil fremover være at finde nederst på dagbogssiden.

Det er i øvrigt lidt pudsigt at køre langs kysten. Flere byer er ensrettede langs deres promenade, og alle vegne er det fra nord mod syd. Vi kører mod nord og skal derfor ledes af alle mulige snirklede veje for at komme udenom ensretningen.

I Galipoli spiser vi vores frokost med udsigt over havnen og havet. Vi opserverer et uvejr over kysten længere mod nord, det tordner voldsomt. Da vi er færdige med at spise er det blæst meget op og ejerne af de forskellige boder i byen roder med plastic og tager løse genstande ind for det forestående uvejr. Det er interessant at se hvor travlt folk på havet får med at finde havn, det kommer bare både fra alle sider for at søge ly for vejret. På vores videre færd kan vi konstatere at det kun har regnet i et begrænset område, omend de har fået så meget at vejene er oversvømmede.

På vej tilbage til campingpladsen køber vi ind til vores aftensmad, bøf, pølse og nogle spyd, en masse grøntsager til ratatui, rødvin mm så vi kan få fyret op i den nye grill.

Vores nye grill bliver tændt og ratatuien sat på, vi er ved at være sultne. Estella og børnene spiller UNO mens jeg skriver dette og maden simrer på grillen. Efter maden kan vi konstatere at grillen har bestået, den ser i høj grad ud til at være bedre end de billige fra Biltema vi ellers har brugt.