Familien Jessens sommerferie 2009

Søndag den 5. juli

I dag skal vi på tur! Vi har aftalt at køre til Alberobello som vi besøgte i 2002 og se om vi kunne kende det. På vejen vil vi lige slå et slag omkring en grotte som vat lukket ved sidste besøg.

Vi springer morgenmaden over i første omgang og satser på at finde noget spiseligt på vejen. Lige da vi har forladt campingpladsen bliver trafikken generet af et "tog" med voksne mennesker! Hvad gik galt da man fandt på at udstyre en traktor med en "togforklædning", hænge et par vogne på og køre rundt på landevejen i ferieområder med dem? Et transportmiddel kan umuligt misforstås mere end det er sket i disse tilfælde, vi har kun hovedrysten til overs for denne latterlige "tradition".

Morgenmaden bliver indtaget på en bar i San foca og består af kaffe, cappuccino og chokolade med dertil hørende croissanter mm. Under vores måltid sidder et par ældre damer ved siden af os og er ved at gå til af nysgerrighed. Flere gange vender de sig for at finde ud af hvad vi er for nogle. Da vi har betalt går Estella over til dem og fortæller at vi er fra Danmark og de bliver meget nysgerrige; hvor lang ferie har vi, hvor bor vi osv. Det er virkelig en lettelse for dem at få de småting opklaret :-)

Efter morgenhyggen går det nordpå mod Alberobello. På vejen vil vi lige se om vi kan komme ned i Grotta del Trullo i Putignano som var lukket sidst vi var på disse kanter for 7 år siden. Grotten er åben og den flinke mand der viser os rundt, har er ret godt engelsk, så vi kan få hele historien fra grotten. Grotten er som den første i Puglia, blevet åbnet for offentligheden helt tilbage i 1935. Grotten er ikke ret stor, men den er meget interessant fordi den ligger kun små 2 meter under jordoverfladen og det er derfor en gåde hvordan de fine drypsten er dannet, da det er en relativ tør hule. Nede i bunden af grotten er der et lille kammer som hedder det gyldne kammer, selvfølgelig pga. farven. Foran grotten ligger en stalagmit som er knækket af og senere groet fast i underlaget pga. yderligere aflejringer, denne sten ligner til forveksling et mandligt kønsorgan :-) Jeg kunne ikke lade være med at sige, at der var den 80 cm ravdildo som Anders Mattesen taler om i et af sine shows. Dildo er åbenbart også forståeligt på Italiensk, for vi fik er ordentligt grin fra guiden, han synes også den lignede men som en pæn katolik undlod han at sige det højt.

Efter grotten kørte vi over landet til Alberobello og fandt et sted at spise vores frokost. Efter maden gik vi en tur rundt i byen og nød dennes særprægede byggestil. Sidst vi var her bandede vi turisterne langt væk, nu er her ingen. Det er meget sørgeligt at se hvor hårdt ramt det sydlige Puglien er af den såkaldte krise som hærger hele verden. En by som Alberobello var/er 100% afhængig at turistindtægter og så er det meget trist at opleve hvor sløjt det står til. Vi så en udenlandsk bil på vores færd rundt i området, for 7 år siden var det næsten hver anden der var udlænding.

Da vi kørte tilbage, kørte vi gennem Ostuni "den hvide by", hvor vi i sin tid lærte at udtale bresaola og bueno rigtigt i en lille forretning i centrum.

På vejen tilbage oplever vi et uvejr trække op over land, vi stopper og betragter dette skue med lyn og torden.

Vi er tilbage på campingpladsen omkring kl. 18 og kan næsten ikke komme ind? Vi må parlamentere længe med ham i porten før vi får lov at køre ind, på trods af at vi har boet der 5 dage og altid har kunnet køre ind. Nu skal vi pludselig holde på en plads et stykke væk? Vi fatter ikke en hat af det, ydermere betaler vi tre € i døgnet for bilen, og så må den ikke komme ind. Han giver sig da vi fortæller ham at vi rejser i morgen og ikke kan undvære bilen til at pakke vores ting i.

Tilbage ved teltet er situationen kritisk, vi har ikke købt ind til aftensmad, vi kan ikke køre ud at spise for vi er næsten løbet tør for diesel, tankstationerne herude på landet har lukket søndag efter frokost, så vi går på stranden. Nede på stranden ligger den lille bar hvor vi har købt is og kaffe flere gange, så vi spørger om de kan hjælpe med noget at spise. De har panini, bruscetta, salat mm, så vi beslutter os for at slå os ned her. Vi ender med at blive mætte og i en let opløftet stemning af øl og for Estellas vedkommende, et par Mojito, som mest bestod af rom med ti dråber sodavand på toppen. Vi forlader stedet og siger pænt farvel med hånden da det jo er vores sidste besøg her i denne omgang.

Efter maden tog vi et spil tips før vi besluttede at gå op og se hvad der er af underholdning i dag. Partyklovnen Marcello fra i går, er i fuld gang med at få nogle til at danse med blandet held. Kira og Estella melder sig under fanerne og han er ikke længe om at bruge "danskerne" som reklame. Inden der er gået ret lang tid er der godt fyldt og der bliver danset til den store guldmedalje, Kira og Estella må følge med så godt de kan, da de jo ikke kender sangene.

Efter dansen begynder de med karaoke og et par stykker når at synge inden folk pludselig siver væk. Vi spørger hvad han havde gjort, nu var det lige så hyggeligt, men han sagde at det var fordi folk havde børn der skulle i seng.  Marcello og hans hjælpere Anita og Roberto havde ikke travlt og vi fik en lang snak med de tre. Marcello og Anita var fra Bari og Roberto fra Napoli. Det var meget interessant at høre dem fortælle og de var også meget interesserede i vores rejser til næsten alle afkroge af Italien. Da det var blevet sent, udvekslede vi e-mail adresser og gik til ro, det havde været en fantastisk aften.