Familien Jessens sommerferie 2009

Fredag den 10. juli

Vi bliver vækket omkring kl. 4 af et frygteligt uvejr ude over havet. Vi befinder os lige i kanten af det og kun stormen når ind over land. Jakob går op for at tisse kl. ca. 5 og Estella mener at det er lyst nok til ikke at lukke myggenettet, det var det ikke! Myggene muntrede sig inde i vores telt så var en ren fornøjelse, det varede noget inden vi fik ro på lejren igen.

2. gang vi vågnede var kl. 8:45 og vi var helt rundt på gulvet af at sove.

Dagen som startede dårligt skulle vise sig at udvikle sig i negativ retning, i hvert fald for mit vedkommende. Lige inden vi skal til at spise morgenmad får jeg en opringning fra en gammel ven, en af vores fælles bekendte er desværre afgået ved døden i en meget ung alder :-(

Vi skulle have været på tur ind i landet og se en borg i Lucera og noget mine halløj ved San Giovanni Rotondo, det udsætter vi til i morgen pga. vores ringe morgen. I stedet går ungerne ned og bader, Estella og jeg smutter lige ind og køber dagens fornødenheder. Aftensmad behøver vi ikke købe ind til, vi er blevet enige om at spise i restauranten på pladsen i dag. Det var meningen at vi ville have købt bresaola til frokosten, men da vi så fiskehandleren kunne vi ikke lade være med at købe et kilo rejer til grillen i stedet for.

Annalisa er ikke i grøntbiksen i dag, vi havde ellers papir med så vi kunne give hende vore adresse, men det må vente. Det er i øvrigt morsomt, de andre dage har hendes mor og en anden ekspedient ikke villet røre os med en ildtang, vi er Annalisas kunder, men i dag hvor hun ikke var til stede, så kunne de godt betjene os :-)

På vejen tilbage til campingpladsen kører vi lige op til et agriturismo og kigger, det er ikke rigtigt noget så vi fortrækker igen. Vejen derop har dog en meget fin udsigt og vi tager et par billeder på turen.

Tilbage på campingpladsen er børnene færdige med at bade og sidder og læser.

Vi tager lige et spil tips inden grillen skal tændes og rejerne ristes.

Da rejerne er klar til at blive pillet går det op for os at vi har lært denne lektie før, man kan ikke pille grillede rejer der ikke har ligget i olie. Vi kan ikke erindre hvornår vi opdagede dette, men i dag blev vores hukommelse genopfrisket da vi sad med et kilo rejer hvor skallen sad fast på kødet. Efter megen møje og besvær fik dog befriet kræene fra deres ham så vi kunne få vores mad!

Estella havde ondt i hovedet og smed sig i køjen efter maden, vi andre hyggede med hver vores, Kira med opvasken, Jakob med sin bog og jeg med dagbogen her.

Sidst på eftermiddagen var Estella frisk igen så vi kunne få lidt kortspil inden vi skulle have dagen bad.

Vi gik ned i pladsens restaurant kl. 20 og nåede lige at få en god plads inden det helt store rykind. Vi fik alle husets bruscetta med tomat, urter, olie og ruccula til forret. Estella Kira og jeg fik spagetti della vongole (hjertemusling) og Jakob en lasagne. Til sidst fik Estella og jeg en pizza, Kira en kalvekotelet, Jakob fortsatte med sin lasagne. Efter maden gik Kira og Jakob ned i baren og købte sig en is.

Mens børnene spiste deres is nåede vi lige at få et glimt af den opadgående måne før der kom et uvejr drivende nordvest fra. Da vi havde været oppe at børste tænder begyndte de første regndråber at falde og vi nåede lige at samle vores ting sammen rundt om teltet og komme ind, før det rigtigt tog fat. Det tordnede og regnede så det var en ren fornøjelse den halve nat. det er nu noget hyggeligt ved at ligge trygt og godt i sin lune sovepose når kræfterne slippes løs, lige udenfor teltet.