Familien Jessens sommerferie 2009


 

 

Efterskrift

 

 

 
Vi startede jo ferien med glemte teltstænger. Nu er vi jo ikke så rådvilde, så vi lader os ikke gå på af slige småting, men fandt hurtigt en løsning.  Som nævnt smed vi vores telt, eller rettere resterne af det, af hos Evi og Thomas og købte et nyt ved først givne lejlighed.

Det har været en meget interessant rejse i det sydlige Puglien. Puglien adskiller sig meget fra de andre egne af Italien vi har rejst i, især på det kulinariske område. De er meget patriotiske omkring deres egn og har også mange varer som er lokale, men de virker ikke til at være "lokale" på samme måde som fx på Sicilien og i Toscana hvor mange varer kommer fra små producenter i en forholds lille geografisk afstand fra salgsstedet. Mange varer er fabriksfremstillede i Puglien, men de bliver behandlet med samme respekt som havde det været fra en nabogård. Vi oplevede på restaurant Umberto at få serveret brød med en lokal olie fra Otranto, som tydeligvis var fra en meget stor producent (blev serveret i original flaske). I Toscana eller på Sicilien ville det, om ikke have været hjemmelavet, så i hvert fald fra den nærmeste lokale bonde i en beholder uden etiket. Også når man kører rundt i området er det meget få muligheder der er for at købe olie og vin langs vejene i forhold til de to andre nævnte egne. Gargano er lidt speciel selvom det hører under Puglien, her er der et stort udvalg af lokale specialiteter som også udbydes langs vejene.

Det sydlige Puglien er i øvrigt den egn i Italien hvor vi har oplevet den største koncentration af Fiat 500, ikke den nye fine men den gode gamle.

Og så har ferien i år været lidt anderledes på det menneskelige plan. Vi har fået en anden kontakt til folk end vi tidligere har haft. Vi har mødt mange herlige mennesker og nogle få har vi udvekslet adresse med.  Det eneste rigtige problem med disse nære kontakter er at de skal vedligeholdes og det giver en hvis fastlåst dagsorden på fremtidige ferier, for hvem vil dog ikke bevare kontakten til alle disse pragtfulde mennesker? En stor tak til alle de skønne mennesker vi har mødt på dette års ferie og som har været med til at give os endnu en fantastisk oplevelse i Italien, ingen nævnt - ingen glemt.

Praktiske oplysninger:

Vignette Schweiz: 210 kr. (gælder et år og er købt hjemmefra i forbindelse med skiferien til Frankrig.)

Vignette Østrig: knap 8 € for 10 dage.

Afgift Brenner: 8 €

Motorvejsafgift i Italien:

Brenner - Taranto: knap 64 €
San Severo - Lucca:
Aulla - Milano:
De to små betalinger nord for Milano: 2,40 € lige nord for Milano og 1,80 € syd for Como
 

Overnatninger:

Overnatning i hytte på camping Santomai syd for Trapani: 80 € for det første døgn, 70 for de efterfølgende.

Campingpladsen i Frassanito: 42,50 € for os fire inc. el.

Baia de Campi: 40,70 € for de første dage, de sidste to skiftede det til højsæson og prisen steg til 55,20 € pr døgn.

1 overnatning L'Antica Trattoria dell'Eremita: 160 € for to værelser, 4 personer med aftensmad og morgenmad.

Seværdigheder:

Grotta Zinzulusa: 2 € for børn, 4 € for voksne.

Borgen i Acaya: 3€ for voksne.

Borg i Copertino: Børn indtil 18 år gratis, 18 - 65 2 € og 65+ 1 €

Borg og amfiteater i Lucera: Gratis adgang.

Hesteleje: 40 € for to i en time.

Bilen:

Det er første gang vi har haft bilen på så lang en tur, en tur som også har budt på andre udfordringer end vi før har været ude på med den. Vi har kørt lidt bjergkørsel i Østrig og Frankrig men den virkelige store udfordring med små snævre sving og stejle strækninger som i Gargano og Garfagnana har vi ikke prøvet før og her viste det sig at kørestilen er meget anderledes i en turbodiesel med automatgear end vores gamle benzin og manuelt gear. Det har krævet noget tilvænning da "gryden skal holdes i kog" for ikke at miste moment ud af svingene. Jeg synes i starten at vi kørte meget mere ujævnt end før og at det var sværere at accelerere ud af svingene da turboen skal "hidses op" før der rigtigt sker noget. Og når så automatgearet samtidig bestemmer gearet, følte jeg at det var meget svært at holde et jævnt og glidende tempo i bjergene. Man kunne selvfølgelig vælge at køre den på "manuel" men efter en tid hvor jeg har fået lært at styre gearskift og turbotryk med speederen alene, så går det bedre. Det kræver at man "vælger" det rigtige gear ind i svinget så man kan holde tilpas med speeder gennem svinget så turboen er oppe i omdrejninger når man skal bruge trykket.

Teknisk har vi ikke haft nogen problemer på turen, bilen har ved hjemkomst kørt 64500 km. Vi har brugt 609 liter diesel på 7641 km hvilket svarer til 12,55 km/l hvilket må siges at være meget fint under de betingelser. Det er klart at det koster brændstof at køre i bjerge og tæt på tophastighed med fuld læs i Tyskland. Sammenlignet med den gamle benzin under nogenlunde samme vilkår til Sicilien for to år siden, holder vi 35% bedre brændstoføkonomi med den nye.

Vores nye grill:

- har også vist sig at være rigtig god. Hjemmefra havde vi kun taget de kul med som kunne ligge i en pose i grillen, ca. 5 kg Heat Beads, og det har været rigeligt til alle de måltider vi trods alt har grillet undervejs, faktisk smed vi halvdelen ud inden vi kørte hjem.

/Martin

Tilbage

Familiens feriegæstebog

Familien Jessens ferieminder