Udstyr

Mange har udtrykt forundring over hvordan vi kan have alt vores udstyr med uden at have en hel bunke inde i bilen eller på taget, jeg vil prøve at give et lille indtryk af hvordan vi gør. Alt vores udstyr er nøje udvalgt for at fylde så lidt som muligt og stadig opfylde de behov vi har for komfort (man bliver magelig med alderen) .

For at starte med teltet. Teltet vi har benyttet de sidste to somre er et forholdsvis billigt telt fra Harald Nyborg. Teltet har en god indretning med en kuppel i midten og tre "knaster" med sovekabiner, 1 to personers og to tre personers. Kuplen i midten er rigelig stor til at vi alle 5 kan sidde og spise derinde i en snæver vending hvis vejret skulle svigte.

Nyt i 2006: Teltet er blevet udskiftet med et nyt af typen Outwell. Formen er nogenlunde den samme som det gamle telt men pga bund i hele teltet samt bedre dug mm. har vi nu et telt som vejer det dobbelte (ca 30 kg) så pakkemesteren har måttet reorganisere.

Bordet vi benytter aner jeg ikke hvor er købt. Mine forældre har haft det så længe jeg kan mindes. Min søster "arvede" det på et tidspunkt men mente at have fundet en bedre løsning og ville smide det ud. Det har en fin størrelse og kan lige være mellem hjulkasserne i bagagerummet på den lange led.

Stolene er en letvægtstype fra Wolf Camper i aluminium. De er forholdsvis dyre men har vist sig at være de mest holdbare i længden. Vi har tidligere forsøgt med tilsvarende stole i stålrør fra Netto men de kunne slet ikke holde.

Liggeunderlagene er fra Spejder Sport og af typen Sigma. Vi har to forskellige størrelser med, en smal type på 3,5 cm tykkelse til ungerne (de vejer ikke så meget, altså børnene, og kan sagtens klare sig med det). Vi to voksne har en lidt bredere type på 5 cm tykkelse som passer bedre til vores vægtklasse :-)

Soveposer er ikke så kritisk. Sydpå behøver man ikke en Agjungilak der kan klare sig i -17 så vi nøjes med billige poser fra Jysk, Metro og Netto. Det eneste man skal være opmærksom på er at de helst skal have for af bomuld og ikke nylon.

Nyt i 2009: De billige soveposer er skiftet ud med nye Outwell letvægtsposer med navnet Climate 900. Det er poser som kun vejer 900 gram men endnu vigtigere for os, de fylder under det halve af de gamle.

Grillen er en billig kuglegrill fra Biltema og har vist sig at være noget af det bedste til vores brug. Den er 47 cm i diameter og når man skruer benene af og lægger dele ned i hinanden, så fylder den meget lidt. Og så har kuglegrillen den fordel at man kan stege næsten alt. Vi har megen fornøjelse af at lave bagte kartofler og grønsager på grillen. Grillkul har vi selv medbragt de sidste to år pga. de dårlige erfaringer vi har med kul i Sydeuropa. Vi har fundet nogle Australske kul som kun fylder 50% af almindelige briketter og har god brændværdi. 10 kg har vist sig at være alt rigeligt til 3 ugers ferie når man kvæler kullene efter endt grillning.

Nyt i 2009: Vores gamle grill er udskiftet med en ny som har en bedre udformning, stærkere ben og en rustfri stål bund.

Som supplement til grillen har vi et gasblus med. Tidligere har vi forsøgt med små blus med gasdåser men de er mest til vandrere, gas indholdet og varmeeffekten er for lille til familiebrug. Vi benytter et BP blus skruet direkte ovenpå en 2 kg gasflaske.

Køletasken er en 18 liters med plads i højden til 1,5 liters flasker. Jeg har ombygget den med en ekstra blæser da den som udgangspunkt ikke havde nogen indvendig blæser til at fordele kulden, hvorfor den kun blev kold i bunden.

Nyt i 2006: Køletasken er udskiftet med en ny af typen Iglo som er af en noget bedre kvalitet end den gamle. Derudover har vi fra 2006 valgt at medbringe en omformer og købe strøm på pladserne så køletasken har kunnet køre konstant hvilket har været en stor behagelighed.

Køkkengrejet i øvrigt er simpelt. 1 opvaskerbalje, 5 kopper, 5 tallerkner (Rias), 5 sæt grill bestik, en brødkniv, en slagterkniv, div. krydderier, en gryde, grillsæt (tangen er den mest anvendte), opvaskemiddel, vaskepulver, en salatskål, 2 viskestykker, tændstikker og div. elektriske artikler.

De elektriske artikler består af en lampe til teltet som i korte træk er en ombygget håndlampe med lysstofrør til 12 volt (den vil inden næste sæson blive udstyret med fjernbetjening så man fra sovekabinerne kan tænde og slukke lyset i fortæltet), en batterilader til AA batterier (benyttes til børnenes Discmann, Gameboy og Kameraet), en omformer fra 12 til 16 volt til den bærbare og kabel til bilen med indbygget batterivagt. Strømmen tager vi fra anhængertrækket som er forsynet med et 13 polet stik. Næste år skal batterivagten indbygges i bilen i stedet for. Oplader til mobiltelefoner har jeg bygget ind i handskerummet.

Af hensyn til børnene på bagsædet er der monteret solfilm på bagruderne. Det var lidt af en jungle at finde noget som stopper varmestråling (infrarøde bølger) og ikke bare dæmper lyset. De firmaer som monterer den slags ved kun hvor meget lys filmen tager men ikke noget om varme hvorfor det endte med at jeg monterede en film fra Biltema som absorberer 76% af varmestrålingen fra solen.

Bilens reservehjul er "sparet væk". Vi havde set at mange nye biler er udstyret med en kompressor og en eller anden form for lappemiddel i stedet for reservehjul og begyndte at undersøge hvad der fandtes på markedet. Det som de fleste bilfabrikker benytter er noget "suppe" (i stil med DækPilot) som hældes ind i dækket. Det har den fordel at man ikke behøver at tænke ret meget for at bruge det men ulempen er at dækket skal kasseres bagefter. Jeg havde for et stykke tid siden set at BMW var begyndt at levere et sæt lappegrej til deres MCer der kører på slangeløse dæk og kørte derfor forbi en MC forhandler for at høre hvad det var får noget. Det viste sig at være firmaet TipTop som lavede et produkt til slangeløse dæk. I det tilfælde skal man lokalisere hullet, raspe det "rent" og vulkanisere en prop i inden man pumper igen. Der følger et antal CO2 patroner med til formålet, men vi har derudover taget en lille kompressor med. Fidusen ved TipTop sættet er at det er samme type lapning som man får foretaget hos en fagmand og dækket er ikke ødelagt bagefter selvom det nok kan være en fordel at få hjulet afbalanceret bagefter.

Af sikkerhedsmæssige grunde har vi indbygget en alarm i bilen. De almindelige alarmer som hyler ser ikke ud til at virke (folk bliver bare irriterede) hvorfor vi har valgt en type som ringer til os i stedet for. Den er gemt et sikkert sted i bilen og suppleret med en rystesensor. Fidusen er at man sjældent er ret langt fra sin bil når man er på ferie og så har man mulighed for at løbe hen og kikke om det er noget man har lyst til at gøre noget ved.

Ungerne får hver en lille taske med legesager samt en taske med tøj. Vi voksne har en lille sportstaske med tøj. Bunken ser således ud (her vist uden vores sportstaske og de 5 hovedpuder som vi har flottet os med i år)
Udstyrsbunke Tomt bagagerum
Tomt hjørne Fuldt bagagerum (her mangler der stadig 5 hovedpuder samt et par af børnenes tasker ;-)

En sidste ting under udstyr er bilen. Her er det meget vigtigt at man vælger et transportmiddel som man kan finde sig i at køre langt i uden at blive træt. Vores erfaring er at bilen ikke må være for blød i undervognen hvis man har børn med tendens til køresyge. Det er også en fordel søm fører at have en kontant undervogn hvis man har tænkt sig at køre stærkt over lange strækninger. Lavprofildæk er også en god ting som forbedrer stabiliteten ved høje hastigheder og giver en bedre føling med underlaget så man som fører ikke skal arbejde så meget. Og så er en fartpilot om ikke uundværlig men i hvert fald en rar foranstaltning over lange strækninger. Motormæsigt er det selvfølgelig også en fordel at have noget at gøre med, men det danske afgiftsystem gør jo desværre at mange vælger biler men mindre motorer. En udbredt misforståelse er at store motorer bruger meget benzin. Om man vælger en med 1,8 2,5 eller 3 liter motor vil ikke gøre den store forskel i det daglige i Danmark, men på lange ture er det langt behageligere at have lidt overskud.. Der kan siges meget om bilen men det må være op til den enkelte at finde ud af hvilke behov de har og selvfølgelig hvor meget de vil ofre på det.

/Martin

Tilbage