Torsdag den 19. juli

Vækkeuret står til kl. 7:30 men vi bliver vækket før af naboen som åbenbart har 1000 ting at nå. Naboen er landmand og bor lige ved siden af pensionatet som jo ligger på landet, langt fra Paestum (ca. 3 km).

Estella og jeg står op og forsøger at finde en Bankomat med penge så vi kan betale for overnatningen med. Det lykkes men Estellas meget fine "Guld-Master-Kredit-Dims" virker pludselig ikke længere, så jeg "misbruger" mit hårdt prøvede Visa kort endnu en gang.
Vi har tidligere oplevet problemer med Visakort og det er lige pisse irriterende hver gang! Problemet med vores ferieform er at vi over tre uger bruger mere end det maksimum man normalt sætter fra bankernes side som udlandsforbrug i løbet af en måned. Det ville ikke være noget problem hvis vi købte og betalte en rejse inden afgang, men i dette tilfælde falder alle udgifter løbende mens vi er af sted, vi kan ikke betale en krone hjemmefra. Vi har netop fordelt udgifterne mellem Visa og Master for at undgå problemer af den art i år, og så går det i hårknude igen. Når vi kommer hjem må vi tale med banken om der ikke findes en løsning.

Tilbage på pensionatet får vi et udsøgt morgenbord. Vi ved fra Camilla at Sicilianere ikke har meget forstand på morgenmad, det gælder tilsyneladende også folk på Paestum egnen. Vi fik brød, hvilket er normalt nok, men der blev også serveret cornflakes uden mælk, eller noget at spise det af og med for den sag skyld. Det var også tomater med basilikum og olie, hårdkogt æg i skiver med olie men ingen gafler at spise det med? abrikos marmeladen var til gengæld rigtig god, og ligeledes den croissant vi fik hver især.

Vi er tidligere blevet præsenteret for "sjov" morgenmad på er hotel syd for Rom. Her blev der serveret en frugttærte til morgenmad, det er da for morsomt.

Efter morgenmaden checker vi ud, 207 € alt inc. må siges at være ok for 5 mennesker med aftensmad drikkelse, 2 værelser og morgenmad.

Afgang til Pompei, vi lander klokken 10 og betaler 22 € (vi skal kun betale for to voksne, noget med at børnene er gratis uanset alder når vi kommer fra et andet EU land).

Vi blev mildest talt overraskede over Pompei. Vi har hørt meget om det, men var egentlig ikke klar over at det drejede sig om et så stort område. Pompei strækker sig over et område som en mindre dansk provinsby, det er meget fascinerende. hele området er fantastisk velbevaret "takket være" de 6 meter aske som området var beskyttet af fra Vesuvs udbrud i år 79 til de første udgravninger fandt sted i 1748.

Hele området giver et helt fantastisk indblik i hvor veludviklet Romerriget var og er ikke, som f.eks. Forum Romanum, ødelagt af de mange års kristne hærgen. Husene havde både indlagt vand og der var kloakeret. Små haver med springvand, barer ud til gaderne osv. Vi var meget fascinerede af byen og kan på det varmeste anbefale denne seværdighed. Næste gang vi kommer på disse kanter må vi så bruge lidt tid på også at besøge Herculaneum og Paestums ruiner. Det bør dog være på en køligere årstid.

Efter Pompei kører vi en tur rundt om Vesuv og kikker lidt på Napolis forstæder. Hele området ligger inden i en brun smog som bjergene omkring holder på, endvidere hober store dynger skrald sig op alle vegne, der er i det hele taget ikke særligt charmerende og vi bliver enige om at spise frokost og begynde hjemturen. Vi finder en lille restaurant i udkanten af Nola, hvor vi får turens sidste Pizza.

Feriens varmerekord oplever vi mellem Rom og Firenze, her når termometeret op på 43 - 44° C.

Klokken 13:00 kører vi ud på motorvejen og triller så småt nordpå. aftensmaden bliver spist på en Autogrill lige inden vi kører ind i Schweiz. Turen gennem Schweiz overtager Estella rettet så jeg kan hvile lidt inden natten gennem tyskland, jeg bruger tiden til at tage et rystet billede over bjergene mens det sidste dagslys forsvinder.

Endnu en gang studser vi over den voldsomme temperaturstigning på vejen gennem Sct. Gotthard tunnellen som vi har bemærket i alle de år vi er kørt igennem. Lige gyldigt hvilken årstid vi er kørt igennem, så stiger temperaturen til ca. 34° C inde i tunnellen. Normalt er der kun 10 - 12° C inde i bjerge og vi er nået til den konklusion, at det må være branden som hærgede det østlige tunnelrør den 24. oktober 2001 der har varmet hele bjerget op indvendigt. Om den "holder vand" skal vi lade være usagt. Branden kostede i øvrigt mindst 11 personer livet og røret som brændte er endnu ikke genåbnet for trafik.