Onsdag den 4. juli

Vækkeuret ringede kl. 6.00, jeg var den eneste der stod op :-) Kl. 7.00 vækkede jeg de andre og vi fik hurtigt pakket sammen og kom af sted mod Milazzo, hvorfra færgerne til Stromboli sejler. Morgenmaden blev indkøbt i Feudogrande og spist på en rasteplads på vejen. Vi havde valgt at tage motorvejen omkring Messina, da vi mente at det var det hurtigste. Vi nåede Milazzo allerede kl. 9.00 og kørte direkte ned til havnen. Det var ikke helt så nemt som vi havde troet at finde den rigtige rute, så vi endte med at spørge en betjent. Han var vældig flink og fortalte hvor vi kunne finde alle de forskellige selskaber som besejler alle øerne ved Siciliens nordkyst. Vi fandt, efter at have besøgt nogle stykker, et selskab som sejler direkte til Stromboli, men de sejler selvfølgelig ikke om onsdagen!

Nå, nu er vi jo ikke sådan nogle der lader os slå ud af det, så vi valgte at gå ind på en Bar og spise en is i stedet for at sejle i dag. Estella havde set isbaren ind af døren da vi søgte efter færgeselskaber og spurgte børnene om de ville have en is, det vil de altid. Vi valgte alle 5 tre forskellige is og blev meget forbavsede. Aldrig har vi smagt en så cremet is. Chokoladeis uden antydningen at pulverfornemmelse på tungen, citron, fersken og jordbæris der smager af FRUGT? Vi var alle meget forbavsede. Italiensk is har altid været meget berømmet, men efterhånden er det Algida (Frisko) is de sælger alle vegne, og det ligner bare ikke dette overhovedet. Vi snakkede efterfølgende om hvad det kunne være der gjorde den store forskel. Min personlige opfattelse går ud på, at man gennem årene løbende har lavet mange små ændringer for at tilpasse isen maskinel fremstilling, ændringer som hver især ikke er nævneværdige, men når man som her så pludselig får den originale vare, så ligner de to produkter pludselig ikke hinanden længere pga. denne ophoben af små ændringer i "industrialiseringens navn".

En oplevelse rigere kørte vi ud til Capo di Milazzo. På vejen fandt vi en campingplads, næsten ude på spidsen, som lå tilpas afsides efter vores smag, og alligevel ikke mere afsides end at man er i stand til at gå ind til Milazzo. Vi blev hurtigt enige om at lade Stromboli vente til næste gang vi er på Sicilien, bestille færge hjemmefra, og så bruge denne campingplads som base. Da vi kort efter nåede enden af vejen, benyttede vi lejligheden til at gå en tur helt ud til spidsen.

Vi fandt ikke stien lige med det samme, man faldt i stedet for over en meget lille kirke under parkeringspladsen i vores søgen. Vi studsede noget over deres lidt utraditionelle valg af lyskilde til deres alterlys.

Turen langs denne tange ud i havet bød på en stor naturoplevelse. Kaktussen blomstrede hele vejen og der var en fantastisk udsigt hele vejen rundt. Yderst på tangen så vi en masse børn der badede i en minimal lagune, vi kunne ikke lade være med at få associationer til filmen "Big Blue" som jo også foregår på Sicilien.

Efter gåturen blev vi enige om at besøge den gamle borg i byen som er opført af Spanierne i 1600 tallet, da de havde herredømmet på øen, som de regerede fra 1302 til 1860, efter de havde tilkæmpet sig den fra Franskmændene som havde regeret i en ganske kort periode i verdenshistorien. Vi landede ved borgen kl. 11:25 og nåede lige med på den sidste rundvisning inden siestaen kl. 11:30. Vi undrede os meget over hvorfor vi kun skulle betale 2 * 1,60 € når alle Italienerne skulle betale 3,60 € pr. næse. Vi blev enige om at det nok var fordi guiden syntes at det var synd for os at vi "ikke fattede en bjælde" af alt det han fortalte.

Det var spændende at se den meget store borg. Den var noget medtaget efter alle de forskellige besættere der havde været gennem historien og de var derfor ved at renovere mange steder. De sidste der havde brugt borgen aktivt, var tyskerne under anden verdenskrig. Det sidste vi så var et fængsel. Det var sjovt som man kan se den Spanske inspiration, man følte sig helt hensat til en gammel film fra Mexiko.

Så var det frokost, hvorfor der blev købt ind i Barcellona. Tilbage til havet, spise og så en tiltrængt svømmetur. Vandet på nordsiden af Sicilien er meget varmere end på sydsiden hvor vi bor i øjeblikket.

På vejen tilbage møder vi endnu et eksempel på hvorledes Italienere stjæler med arme og ben. Læg mærke til hvordan denne frugtbod er forsvarligt barrikaderet når man forlader den for at holde siesta, her er der i hvert fald ingen der får lyst til at stjæle noget selv hvis man er lidt "langfingeret" af natur! Sådan en sivmåtte er noget at det sikreste man overhovedet kan finde når nogen skal beskytte sig mod tyveri. Vi er ikke helt med på hvorfor man ikke bygger banker af disse sivmåtter.

Retur til Riposto hvor vi indkøber 1 kg. Spada (sværdfisk) til grillen. Tilbage ved teltet spiser vi dagens frugt og slapper af med dagbog og kortspil. Fisken bliver marineret med hvidløg, olivenolie og "limone locale" før den bliver grillet. Ingen af os har tidligere smagt sværdfisk og bliver meget glædelig overraskede. Det er en meget fin spisefisk, lidt ligesom fin kylling eller noget i den retning, ikke så trevlet som tun. Vi griller lige akkurat nok så den er mør, men stadig meget saftig, herligt måltid. Efterfølgende hygger vi os med kortspil, grisini mm. Vi går ikke så sent i seng, i morgen vil vi flytte ud i den anden ende af øen, nærmere betegnet Castellamare del Golfo som vi besøgte i 2003.