Familien Jessens vinterferie 2009

Søndag den 8. februar

Vækkeuret ringede kl. 06:30. Vi fik spist vores morgenmad, jeg havde kogt fire fine hårdkogte æg til familien, vel vidende at de bedst kan lide blødkogt, og så var det ud af røret. Vi skulle lige op
P1000153.JPGforbi skiudlejningen og have spændt noget på Jakobs snowboard, inden turen gik mod pisterne. Vi valgte at køre til Chantemerle og tage en kabine op til området. P1000155.JPGDet slog os at lifte og kabiner alle er af ældre årgang og at der er overraskende mange slæbelifter. Der er ikke megen luksus men det fungerer, ser det ud til :-)
Og så er der sneen.... Der er ikke så meget at sige, den er bare super! Der lå i forvejen 2 meter på bjerget og der er kommet yderligere en ½ meter
de seneste dage. En ting der slår os er at man her ikke preparerer så hårdt som de gør i Østrig (måske er det bare pga. al den nysne der ligger og generelle temperatur niveau)

P1000157.JPGP1000165.JPGEstella er helt over sine bekymringer omkring knæet, så det går bare derudaf.

Kira og Jakob får i den grad stået på snowboard og midt på eftermiddagen er der ikke mere krudt i dem. Oppe fra P1000209.JPGP1000211.JPGplateauet hvor vi står, er der en "grøn" skivej ned som vi bliver enige om er fin til Jakob og Kira. Vi når dog ikke ret langt før tålmodigheden slipper op og vi tager pisten ned i stedet for. Den er godt nok markeret "sort" men den er ikke værre end vi får ungerne ned uden problemer. P1000171.JPGVores umiddelbare vurdering er at en tilsvarende piste i Østrig ville have været markeret som "rød".P1000172.JPG

På vejen tilbage til lejligheden smider vi Estella af i byen, så hun kan finde lidt brød til vores morgenmad i morgen. Vel tilbage tager vi lige et bad inden vi skal op på hotellet for at blive budt velkommen af skiklubbeP1000213.JPGn og Danski, så må vi se hvordan sådan noget foregår. Vi er unægtelig noget skeptiske, da vi helst vil klare os selv, men vi går derop med åbent sind som man siger :-)

P1000196.JPGVi taler med et par stykker som kom med fly herned og P1000181.JPGdet viser sig at det lukkede pas mod Grenoble har forsinket ankomsten med hen ved 4 timer, de var først ankommet til hotellet omkring kl. 4 søndag morgen.

Hold da op for et arrangement, vi behøver slet ikke at stå på ski med alle de P1000231.JPGtilbud der er. Jeg tror dog vi nøjes med at møde op til skiundervisning, det starter i morgen kl. 9 og børne-pizza-aften onsdag, hvor vi så kan få en børnefri aften til at kigge hinanden dybt i øjnene. Oprindeligt var der en picnic i terrænet onsdag, men på baggrund af vejrudsigten er det flyttet til Hotel Sylvana onsdag kl. 14:00? Tjaaa, vi er godt nok tilmeldt og har betalt gennem skiklubben, men det skal være dårligt vejr som ind i h... hvis vi møder op, vi er her for at stå på ski! Holdene til skiundervisning er endnu ikke på plads, så vi skal bare møde op kl. 9:00 i morgen tidligt ved liften, så vil vi få at vide hvilke hold vi er på.

Efter introen fik vi lige en sludder med en af de danske ansatte på hotellet (Hannah). Dette område er ikke særligt kendt i danmark og det er stort set kun franskmænd der er her. Danski og et andet selskab er de eneste der arrangerer rejser for danskere hertil, så der er kun omkring 2 - 300 danskere i området.

Da Estella "fandt" vores morgenbrød tidligere på aftenen, fandt hun også en lille restaurant, La Belotte, hvor vi kunne spise til aften, så der vandrede vi hen efter besøget på hotel Sylvana. Det var et rigtigt hyggeligt sted og vi fik så rigeligt at spise. Vi var de eneste gæster, som på så mange andre af byens restauranter, fandt vi ud af da vi gik hjem, man går åbenbart ikke ud om søndagen her. Jakob fik løgsuppe til forret, Estella fik en Chef salat og Kira og jeg fik en tomatsalat. Til hovedret fik Kira andebryst (den må have været på størrelse med en struds med det bryst den var i besiddelse af. Vi P1000240.JPGlavede en del sjov med at man ville blive skræmt fra vid og sans hvis man mødte sådan en krabat i naturen, den ville helt sikkert brække din arm, ligesom svaner har for vane :-), Estella fik Gallet (en pandekage med fyld), Jakob og jeg fik en antipasta med oste gratinerede kartofler (tartiflette).  Vi var meget mætte da vi traskede hjemad, hvor ungerne og Estella hoppede direkte i seng, jeg skrev lidt dagbog.