Familien Jessens sommerferie 2010

Mandag den 26. juli

Flyttedag. Jeg er oppe kl 06:30 og skriver dagens dagbog i køkkenet på vandrehjemmet mens Jakob og Estella snorker om kap. Kl. 8 vækkede jeg de
P1060406.JPGto sovetryner så vi kunne få morgenmad, pakke sammen og komme afsted. Vi tankede l Meham inden vi drog afsted, man skal tænke lidt frem heroppe, der er ikke tankstationer omkring alle hjørner som derhjemme. Da vi forlader byen tager vi lige et billede af et "spisekort", torsketunger, det er ikke en delikatesse vi har hørt om hjemme så vidt vi husker.

Klokken lidt i 9 triller vi ud af byen med kurs mod Lakselv. Endnu en gang fascineres vi af den fantastiske natur vi passerer. Forskellige typer landskab varierende fra gold stenørken til birkeskove med miniature træer. Da vi når Lakselv bliver vi enige om at køre et smut til Karasjok for at se på samer.

P1060408.JPG P1060410.JPG P1060416.JPG

Da vi ankommer til byen bliver vi mødt at et samemuseum, et samecenter med en sommerboplads og samernes "parlament". Vi kigger lidt på tingene og P1060419.JPGbeslutter os for at kigge nærmere på samecenteret og måske få en bid frokost. Vi får en sanvich og tager stedets butik i nærmere øjesyn. Vi finder priser langt udover hvad der er rimelig, og ting som er tvivlsomme i samekulturen, vi bliver lidt gnavne over dette plattenslagerri og beslutter os for at gøre besøget så kort som muligt og komme nordpå igen. Vi køber en lille ting til vores piger og drager mod Nordkap.

P1060424.JPGVejene er fine, lidt rynkede indimellem men generelt fine. Kl ca 16 triller vi ned i den 7 kilometer lange tunnel til Mageröya. PrisenP1060426.JPG er 216 kr for en bil med to voksne og et barn på 12 år. Der hænger en voldsom havgus over øen og da vi når Nordkap er der ikke noget at se. Vi beslutter os til at finde overnatning og så sætte os til at vente på klart vejr. Ideelt set bliver det klart i aften omkring midnat men vi kan nøjes med mindre, midnatssolen så vi jo i går over bugten ved Meham. Vi tager verdens nordligste campingplads og lejer en hytte for en til to dage, pris 575 kr pr døgn for tre personer.

P1060427.JPGP1060429.JPGAftensmaden spiser vi i campingpladsens restaurant og slår derefter aftenen ihjæld med spil, dagbogsskrivning og gåtur ned i byen Skarsvåg. Her falder vi over en koriøsitet, et julehus med nisser og pynt i lange baner, julemanden kommer jo fra Nordkap! Vi kan konstatere at P1060431.JPGder er delte meninger om hvor julemanden kommer fra, Danskere tror han er fra Grønland, Finner tror han er fra Findland (vi kørte faktisk forbi et stort julemandscenter beliggende på polarcirklen lige nord for Rovaniemi) og nu nordmænd som tror han er fra Nordkab.
Læs mere på: http://www.julehuset.no/eng/index.htm

P1060436.JPGP1060435.JPGInden vi går i seng går vi lige en tur rundt på campingpladsen og falder over en Australsk HD. Han har skrevet på sin topboks hvor den har vejret og vi bliver en anelse imponerede. I 2005 er han holdt op med at skrive på den, der er simpelt hen ikke plads til flere lande og der har han kørt langt over 500.000 kilometer.