Familien Jessens sommerferie 2010

Lørdag den 31. juli

Så pakker vi hele gøjemøget endnu en gang. Vi spiser vores morgenmad og forlader pladsen klokken lidt i 10 og sætter kursen mod Rema 1000 hvor vi køber ind til i aften og i morgen.

P1060813.JPGP1060823.JPGEfter indkøbsturen går turen til Trondenes kirke som er en gammel stenkirke fra 1200 tallet. Der skal være 4 bryllupper i dag, så der er travlhed. Vi når lige at få en snak med præsten inden de første gæster ankommer. Han fortæller at kirken oprindelig er P1060825.JPGbygget som katolsk kirke men senere bygget om til protestantisk. Kirken er yhyre populær for brudepar så når der åbnes for næste års bryllupsbookning i november er der lang kø ved kirkekontoret. Kirken er den nordligste beliggende stenkirke i verden. Læs mere om Trondenes kirke

P1060832.JPGP1060835.JPGEfter vores "altergang" kører vi de få hundrede meter til militærlejren som rummer "Adolf kanonen" som den så spøgefuldt bliver kaldt. Kanonen er den første af 4 ens 40,6 cm kanoner som er beliggende her på Trondenes. Krup i Tyskland har produceret i alt 12 af denne type, og den P1060838.JPGP1060840.JPGman kan se er netop nr. 12. Det var oprindelig planen at disse kanoner skulle have været monteret to og to på et stort slagskib som Tyskerne havde på tegnebrættet, men ideen blev droppet, denne type skib havde vist sig at være for sårbar og kanoner kunne så bruges til andre formål, P1060842.JPGherunder batteriet på Trondenes. Ud af de 12 producerede kanoner er disse 4 de eneste tilbageværende i verden. Dette batteri, Theo, udgjorde, sammen med et næsten P1060861.JPGtilsvarende, Dietl, på Engelöy (der var kun 3 kanoner, den fjerde gik på grund og sank på vejen ind i de norske fjorde) forsvaret af indsejlingen til Narvik. Narvik var en meget vigtig havn for de allierede, da man herfra udskibede jernmalm fraP1060867.JPG Sverige og der har af den grund P1060868.JPGværet flere store slag om byen. På den norske kyst nåede Tyskerne at opføre i alt 280 kanonstillinger, dog kun disse to med 40,6 cm kanoner. Løbet med bundstykke vejer næsten 160 ton, så det er virkeligt tungt grej. Hver kanon er designet med en levetid på 200 skud. Med hvert skud rives 400 gram stål ud af løbet, så efter de 200 skud vil løbet være så slidt at den ikke længere kan skyde præcist. Kanonløbet kan rejses op i knap 43 grader for maksimum skuddistance som er 55 km med den "lP1060874.JPGette" 600 kilos granat kaldet "Adolf" granaten. Den lette granats mundingshastighed var 1050 m/s og den kom op i en højde af 21.800 m over havet. Repetitionshastigheden på disse kanoner er et skud i minuttet, hvilket vil sige at skud nr. 2 kan affyres endnu inden første granat er slået ned. Disse 4 kanoner har tilsammen afgivet 130 skud, senest i 1956. Efter krigen overtog Norge kanoneP1060886.JPGrne hvor de indgik i Norges forsvar indtil 1962. Da krigen sluttede brændte Tyskerne al dokumentation om disse kanoner, så Norge har selv måttet finde ud af hvordan alting virkede. Først i 1951 mente man at man havde fuldt styr på tingene og var klar til at afgive første skud. Man var dog meget usikker på om Tyskerne havde lavet noget så de ville eksplodere ved affyring, så man trak en 200 meter lang line til "aftrækkeren" for ikke at være i nærheden når der blev givet ild. Vores guide fortalte at mange af de billeder og genstande de havde udstillet var foræret af tidligere Tyske soldater som havde besøgt stedet mange år efter de havde gjort tjeneste på stedet.

Et par som også var inde at kigge på kanon fortalte at der nord for Trondheim ligger et andet fæstningsværk med et tårn fra et skib med 3 stk 28 cm kanoner som man kan komme ind at se, vi fik sat mærke på vores kort, så må vi se med tiden.

Efter disse kulturelle indslag var det tid til at forlade Harstad og drage mod Andenes hvorfra der sejles hvalsafari. Vi ved ikke hvad det koster men vi vil ikke undlade at undersøge det nu vi er på de kanter.

P1060892.JPGVi vælger at tage færgen fra Refsnes til flesnes og ankommer til Andenes omkring kl 16. vi finder hvalsafari "kontoret" som er beliggende ved fyret og hører hvordan og hvorledes. Det koster 1900 for os tre, tager 4 - 6 timer og vi kan komme med allerede i dag. Nu har det stået ned i stænger siden vi besøgte kanonen i formiddag, så vi hører lige hvordan vejrmeldingen er og så booker vi plads til i morgen kl 9.P1060897.JPG

Fyret i Andenes er i øvrigt helt magen til det som står i slettenes, dog har det ikke været udsat for "hærværk" fra Tysk side og står i sin originale udformning med rundgangen under lyshuset. Se den 25. juli for detaljer.

Næste udfordring er natlogi. Vejret taget i betragtning er vi mest til hytte igen, så vi kører lidt rundt. Der ligger en camP1060899.JPGpingplads lige udenfor Andenes men de har ingen hytter. Længere nede langs vestkysten på øen ligger Bleik med masser af muligheder for privat indlogering, men vi vælger at køre til Stave hvor der er en campingplads med hytter. Vi vælger en campingplads fordi der altid er lidt at kigge på, ikke fordi vi er nysgerrige men bare sådan fordi altså... :-) En hytte koster kr. 475,- pr døgn for tre personer.

På campingpladsen ligger allerede en Hollandsk familie som vi første gang så på kirkeporten camping ved Nordkap, senere på en Statoil tank ved Olderfjord.P1060909.JPG

Vi har købt kylling og bagekartofler som skal grilles, så vi samler grillen for 2. gang i år.

Vi går allerede i seng kl 22:30 så vi er klar i morgen klokken 9 til hvalsafari.