Familien Jessens sommerferie 2010

Tirsdag den 27. juli

P1060438.JPGVi er lige kortvarig vågne klokken 04 og havgusen er væk, solen skinner og det ser rigtigt godt ud. Estella tager lige et enkelt billede inden hun lægger sig igen. Vi overvejer begge at hive i tøjet og køre til nordkap men kommer fra det igen og døser hen.

P1060449.JPGKlokken 7 er det ud af høet, morgenmad og så afsted. Vi er ved Nordkap klokken 8:15 og alt er lukket. Vi kigger lidt, men der er kun åbent fra 11 - 01, det betyder at vi kan køre lige ind uden at betale! Det er altså en god ide at besøge Nordkap mellem 01 og 11 hvis man vil spare de 235 kr for voksne og 80 kr for børn. Vi tager en rundtur, tager billeder, vejret er klart men der er skyer så vi ikke kan se solen.

P1060451.JPG P1060452.JPG P1060459.JPG

På Nordkapp er opstillet en række "mønter" som vi lurer lidt på. Opstillingen er led i "Barn av jorden", en pris som årligt uddeles til en person, projekt eller organisation som har gjort noget for børn i nød et sted i verden.
Læs mere om "Barn av jorden" på: http://www.barnavjorden.org/

P1060470.JPG P1060469.JPG P1060468.JPG
P1060467.JPG P1060466.JPG P1060465.JPG
P1060464.JPG P1060463.JPG P1060462.JPG

Vi beslutter at vende tilbage senere på dagen og forlader stedet.

P1060477.JPGVi tager turen til Honningvåg for at handle lidt til resten af dagen. Endnu en P1060481.JPGgang får vi grinet af priserne, det er helt fantastisk. Der er heller ikke mange der handler, og det de køber fylder næsten intet i en indkøbsvogn. Den danske måde at handle på med en indkøbsvogn med top har vi slet ikke set her. Folk går rundt og oser længe før de beslutter sig for at købe det mest nødvendige.

Vi er blevet enige om at købe rejer til Estella og jeg, de er til gengæld meget billige, 15,90 kr pr kg. Vi tager for 18 kr, køber en citron til 39 kr pr kg samt et brød til 5,50 kr. Det forstår vi i øvrigt ikke en pind af. De fleste brød koster 30 - 40 kr men vi finder et friskbagt på 750 gram til 5,50? Et kg. mel koster 16 - 18 kr heroppe, hvad mon det kan være lavet af - savsmuld?

På vej tilbage til campingpladsen besøger vi lige de byer der er på øen, Nordvågen, Kemöyvær og Gjesvær. Fra Gjesvær går i øvrigt udflugter med båd til et fuglefjeld. Nu interesserer fugle os ikke ret meget så vi bliver enige om at køre igen uden at sejle nogen steder.

P1060489.JPG P1060484.JPG P1060490.JPG
P1060492.JPG P1060493.JPG P1060497.JPG

3 km. fra Gjersvær sker der noget som får os til at stoppe bilen og holde en lille højtidelighed, bilen runder 100.000 km efter 2½ år. Vi har ikke rigtigt P1060499.JPGnoget at fejre det med så vi nøjes med en tår vand hver :-) Og der er ikke så meget at sige til de 100.000 andet end bilen bare kører og kører. Vi har ikke udskiftet andet end olie og filtre og dæk i løbet af de 2½ år der er gået siden vi hentede den som ny hos forhandleren, end ikke første sæt bremseklodser er slidt op endnu. Vi glæder os til at køre mange gange 100.000 i den bil, før den en gang skal udskiftes.

P1060502.JPGP1060503.JPGLige inden vi er "hjemme" besøger vi også en same lejr med souvenir butik. Priserne her er noget mere reelle end vi så i Karasjok og de har ikke absurde ting til salg som intet har med samer at gøre. Vi køber dog ikke noget i denne omgang.

Vi spiser frokost, spiller osv. Midt på eftermiddagen er vejret bedre omend stadig skyet og vi bliver enige om at besøge Nordkap igen.

P1060508.JPGNu er vi jo ikke sådan at vi ikke vil betale for at besøge Nordkap, så efter frokost kører vi P1060506.JPGderop igen og betaler de 550 kr for at se filmen om Nordkap som vises i besøgscenteret. Det er en meget flot film om årstidernes skiften på Magaöya, omend der mangler nogle facts om området. Der er brugt megen energi på at optage billeder fra helikopter osv. men hvad med de folk der bor der, kulturhistorien og livet før og nu?

P1060510.JPGP1060512.JPGVi går endnu en tur rundt og tager yderligere billeder. Vi er egentlig lidt skuffede over at der ikke er billettering da vi gik ind i centeret. Reelt set kunne man komme og campere, hvad mange i øvrigt gør, og nøjes med at køre ind og ud af området mellem 01:00 og 11:00, så har man alle oplevelserne til rådighed kvit og frit.P1060513.JPG

Da der ikke kan vrides mere underholdning ud af besøgscenteret kører vi tilbage til vores hytte.

Vi smider bilen og går ned i byen. der er rener alle vegne og det morer vi os meget over.

P1060518.JPG P1060526.JPG P1060538.JPG

Vi får en vaffel og en kop kaffe i julehyggestuen som vi besøgte i går, det er rigtigt hyggeligt og vi får en lang sludder med hende som passer forretningen. Hun er født op opvokset i Skarsvåg men er nu bosat i Oslo. Hun fortæller at sommeren har været forfærtelig, der har kun været 5 gode dage med midnatssol indtil nu.

P1060535.JPGI skårsvåg får vi også et kig på de kongekrabber som Nordmændene er så stolte af. de steder vi indtil nu har besøgt i Norge har været meget stolte af denne kæmpe fra havet, hvad vi finder lidt sjovt når man tænker på at det er en invasiv art som intet har at gøre i Norsk farvand. Hvis vi i Danmark kunne udvise samme begejstring med dræbersnegle og bjørneklog var det jo ingen sag :-) Læs mere om kongekrabben

Tilbage på campingpladsen spiser vi vores rejer og spiller lidt indtil det bliver tid til at køre ud til Nordkap igen. Vi forlader campingpladsen klokken 23 og triller mod Nordkap. På vejen derud møder vi en del der har opgivet for i aften og er på vej retur, det tegner jo ikke for godt.

P1060552.JPGDet regner voldsomt og skyerne lukker effektivt for enhver mulighed for midnatssol. Udenfor centeret holder 15 - 20 busser og indenfor sidder i hundredvis af håbefulde mennesker fra det meste af verden og venter. Skuffelsen over vejret stor malet i deres ansigter og efteP1060557.JPGrhånden som tiden går og intet kommer til syne i horisonten, bliver det kun værre. Flere har medbragt champagne til at fejre deres livs midnatssolsoplevelse, nu kan de tage med hjem til den egn af verden de kommer fra og gemme champagnen til en anden lejlighed. Stemningen minder generelt om den man finder til en begravelse, så vi bliver enige om at fortrække og lade de stakkels mennesker sørge i fred.

Da vi lægger os til at sove, glæder vi os over at vi fik oplevet midnatssolen i Meham og at det egentlig passer os bedre end Nordkaps noget opkørte stemning. At sidde på en klippe næsten alene, i fred og ro og bare nyde solens vandring over himmelen er mere i vores ånd end champagne og store armbevægelser.