Familien Jessens sommerferie 2010

Tirsdag den 3. August

2010_08_04.htm

Op og pakke. I dag er hvad vi fra morgenstunden troede skulle blive vores sidste rejse over Lofoten øerne. Det er stadig overskyet og småregn, vi
P1070258.JPGhåber at vejret bliver bedre i løbet af dagen, ellers får vi ikke ret meget ud af den smukke natur på Lofoten, og det varer nok lidt inden vi kommer her forbi igen.

P1070260.JPGVi kører til Svolvær og tanker, vi håbede på at finde P1070263.JPGnoget morgenmad på tanken, men deres "bakeoff" ligner ikke noget vi har lyst til at sætte tænderne i. Vi besøger i stedet et indkøbscenter i Svolvær og spiser vores morgenmad i en Bakerlet, og så kører vi sydover. Hvor det er muligt kører vi væk fra hovedvejen og tager øerne "bagom".P1070269.JPG

P1070286.JPGEt af vores svinkeærineder gik til Henningsvær, en meget charmerende by med myriader af turister. Folk boede på klipperne uden for byen og det vrimlede alle vegne. Det regnede så vi fik hurtigt nok og fortrak igen.

P1070340.JPGP1070339.JPGVi mangler også at handle lidt så vi gør holdt i Leknes hvor vi finder et par måltider til køletasken, så kan vi klare os.

Vi lander i Borg lige efter frokost, det var vores mening at besøge vikingecentret i dag men vi kan se et stort P1070321.JPGbanner med vikingefestival fra 4. - 8. P1070315.JPGaugust, så vi spørger lige ved indgangen hvad det indebærer. Vi får at vide at vikinger fra hele norden deltager og at der er en stor åbningsceremoni i morgen kl 12:00, så vi bliver enige om at vente til i morgen og give Lofoten en dag ekstra.

Vi taler lidt om hvordan og hvorledes med hensyn til at forlade Lofoten og bliver enige om at tage færgen fra Moskenes til Bodø torsdag morgen i stedet for onsdag.

Vi finder et logi i byen Ballstad, nærmere betegnet et vandrehjem. På vej til Ballstad ser vi forresten også et stort krydstogtskib der ligger for anker i en bugt. De bruger et par redningsbåde til at sejle pasagerer frem og tilbage til skibet.

P1070341.JPGP1070358.JPGVandrehjemmet er noget underligt noget med en stor sovesal, ingen mennesker udover en pige der ligger og sover i et af værelserne.

Vi lader det være ved det for nu og kører en tur ned til Moskenes og kigger på naturen undervejs. Vi kører blandt andet ud til byen ***, det ældste fiskerleje på Lofoten, her forlagte de 50,- kr pr. snude for at man gik ind i byen, det undlod vi så og kørte videre.

PP1070365.JPGå Moskenes prøver vi at finde ud af om man kan reservere plads til bilen på færgen hjem men der er ikke P1070366.JPGnoget kontor eller noget, vi bliver enige om at vi bare må være der i god tid på torsdag, færgen sejler klokken 10:30 og varer 4 timer og 10 minutter. Vi kører lige det sidste lille stykke til enden af den sidste ø, ud til Byen Å, så har vi været så langt vi kan komme uden at skulle sejle.

P1070405.JPGP1070379.JPGPå vejen tilbage til vores logi besøger vi også Norges ældste glaspusterri i byen *** .

Da vi er tilbage på vandrehjemmet bliver vi enige om at gå ned på havnen og kigge på restaurantens udbud. Det ser P1070385.JPGP1070401.JPGvældig spændende og vi udskyder madlavning til i morgen. Jakob får lasagne, Estella dages fisk som er en flynder af en art, jeg får bakalao som er en meget tradisionel fiskeret med klipfisk. Maden smager pragtfuldt og vi er godt mætte efter hovedretten, det lykkes dog Estella og Jakob at klemme yderligere en dessert ned, de fik en rabarber tærte, jeg nøjedes med en kop kaffe.

P1070370.JPGP1070396.JPGDa vi kom tilbage til vores vandrehjem var det pludselig fyldt med mennesker alle vegne. Der var bænket 30 - 40 mennesker i to spisesale der skulle til at spise, vi forstår ingenting, der er ikke soveplads til så mange. Nå, vi har vores værelse med senge, så er vi tilfredse. Vi finder senere ud af at der ligger en hel masse hytter nede ved havnen som også hører med til vandrehjemmet og at folk kom derfra.

Aftenen går med hygge, spil, læsning og dagbogsskrivning inden vi lægger os til at sove.