Familien Jessens sommerferie 2010

Mandag den 2. August

Op kl 7, pakke, spise morgenmad, vi kender proceduren efterhånden, vi kører klokken 8:23 mod syd på vestsiden af Andöy. Kort efter afgang bliver vi overhalet af en Hollansk Honda Gold Wing som vi også fulgtes med på færgen mellem
Refsnes og Flesnes for to dage siden.

P1070200.JPGP1070202.JPGLandskabet er meget varieret mens vi kører mod syd, selvom vi ikke kan få fuldt udbytte pga. skyer og regn. Vi er blevet anbefalet at køre langs vestkysten på Hinöya fra Austpollen til Kalfjord og så tage færgen over til Hanøy i stedet for at køre af den nye P1070206.JPGhovedvej, det skulle P1070215.JPGvære en meget smuk tur. Det er en meget smuk tur og vi når færgen klokken 10:53, næste afgang er klokken 14:00. Vi vælger at køre tilbage til hovedvejen som åbnede i 2005.

P1070229.JPGDa vi ankommer til Austvågøy forlader vi hovedvejen og kører ud langs vestkysten. På vores tur langs kysten falder vi over en plet på vejen med næsten tørvejr og tager en frokost pause. Vi har stadig sandwitches til overs fra sejlturen i går, det var jo ikke alle der havde appetit til mad, så vi får en hurtig mad inden vi fortsætter i regnen.

På kortet skal der være flere overnatningsmuligheder men vi når ned til Sandsletta inden der er en campingplads hvor der ser ud til at være lidt aktivitet. Klokken er kun 13 men Estella og Jakob er trætte ovenpå sejlturen i går så vi stopper for i dag. Hytte koster kr. 350,- for en overnatning, tre personer.

Vi får alt vores skrammel båret ind i hytten og tager en middagslur. Efter et par timer tager vi en is og går en tur rundt på pladsen for at se på loP1070235.JPGkaliteten. Endnu en gang møder vi en vi har set før, nemlig en Weltbumler på Hollandske plader. Vi taler lidt om hvorvidt det kan være den samme som vi så på Kirkeporten camping ved Nordkap, og det er det. Da de kommer tilbage fra tur får vi en sludder med damen, hun havde også lagt mærke til os ved Nordkap. Vi har aldrig tidligere oplevet en ferie hvor vi er blevet ved med at se de samme igen og igen som i år, men der er jo heller ikke ret mange veje i Norge, så det er jo ikke så underligt.

Efter gåtur slår vi tiden ihjæld med spil og hygge inden vi går op og spiser i campingpladsens restaurant.

Da vi skal til at gå kommer en Tysk familie, bestående af to voksne og to meget små børn, ind på campingpladsen og vi er ved at tabe kæben af forbavselse. Vi er normalt ikke specielt fordomsfulde mht. hvad folk slæber med på ferie, folk må helt sP1070247.JPGelv vurdere hvad de får brug for, men her må være tale om en total misforståelse. For kort at beskrive køretøjet, så er der tale om en Toyota Hilux monteret med Jerrycan bagpå i venstre side, en gasflaske bag til højre, på venstre side af hardtoppen to "antiskrid" plader (har sikkert et navn) til at lægge under hjulene i tilfælde af at man kører fast. samt en skovl på højre side af hardtoppen. På taget er der tagbagagebærer i hele bilens længde med to P1070249.JPGpakker et eller andet som vi kun kan gætte på. Umiddelbart virker det som et meget velassorteret adventurekøretøj, hvilket der kan være rigtig meget fornuft i - hvis man altså skal til Afrika eller visse dele af Sydamerika, Norge har asfalt på vejene!... Umiddelbart ville man forbinde dette udstyrsstykke med uudforsket land og vi forsøger virkeligt at finde en fornuftig forklaring, men har simpelthen ikke fantasi til at forstå dette køretøjs funktionalitet i et civiliseret land med asfalterede veje. En mulig forklaring kan være at de har læst en "rejsen går til Nordnorge" fra 60erne, da var en stor del af vejene nordpå stadig grusveje? Endnu mere komisk virker det næsten at disse overdrevne friluftmennesker lejer sig ind i en hytte?

Alt imens Tyskerne pakker ud, sidder vi og spiser vores mad. Estella og jeg får en forret med røget vågehval med tyttebærhalløj. Hovedretten er for Jakobs vedkommende burger, Estella og jeg får dampet torsk med grønsager og kartofler. Til dessert får Jakob kold rabarbersuppe med vaniljeis, Estella varm chokolademuffin med bær og jeg får to kopper kaffe. Indimellem retterne har vi haft rig lejlighed til at iagttage Tyskernes udpakning, gratis underholdning fra 1. parket. Maden var fradragende og vi er godt mætte da vi går tilbage til vores hyttes i det pragtfulde regnvejr. Opskrift på Bacalao

I morgen går turen videre udover Lofoten, så må vi håbe at vejret er mere indbydende.